دانستنی ها

دانستنی های کامپیوتر/زندگی/جهان و ...

دانستنی ها

دانستنی های کامپیوتر/زندگی/جهان و ...

دنیای جذاب و گرانقیمت کریستال

همین هفته گذشته بود که به مناسبت گرامیداشت روز مادر بسیاری از ما برای خرید هدیه‌ روانه بازار شده بودیم، در حالی که با وجود گزینه‌های بسیار زیادی که برای انتخاب اکثر خریداران وجود داشت بلور تقاضای قابل توجهی را به خود اختصاص داد، چون تفکری کاملا سنتی میان برخی خانواده‌ها می‌گوید سرمایه‌گذاری در کریستال اصل نیز خطا نیست.

از این‌رو هرچند روز مادر را پشت سر گذاشته‌ایم، اما باز هم این کالای بسیار زیبا با بارقه‌ای جذاب در صدر انتخاب متقاضیان برای کادو یا حتی مصارف شخصی است، بنابراین بازار جام‌جم این هفته سری به بازار بلورفروشان زده تا برایتان از چند و چون انتخاب اقتصادی و مناسب بگوید.

محتوای کریستال چیست؟

به‌طور کلی برای داشتن یک محصول مرغوب کریستالی، آن محصول باید دارای 24 درصد سرب باشد تا با استفاده از امتیازات این ماده، شفافیت و جلای بسیار مناسب یا همان برقی که باعث جلب نظر متقاضیان می‌شود، ایجاد شود. بنابراین هرچه درصد وجود سرب در کریستال مورد نظر ما کمتر باشد، درواقع شفافیت و جلای کمتری داریم، از این‌رو تولید‌کنندگان با استفاده از برچسب‌هایی مخصوص و البته درج مشخصات مواد اولیه تولید، اطلاعات مربوط به میزان سرب موجود کالا را مشخص می‌کنند، اما این پایان کار نیست، چون یک خاصیت بسیار مشخص سرب که همان وزن مخصو‌ص‌اش است باعث می‌شود تا بتوانید کریستال مرغوب را از کریستال معمولی تمیز دهید.

هنری یا مصرفی

باتوجه به کاربرد این وسیله می‌توان کریستال‌ها را به دو نوع مصرفی یا تزئینی تقسیم‌بندی کرد. بنابراین همان‌طور که از نوع تقسیم‌بندی این لوازم مشخص است، کریستال‌های مصرفی کاملا برای کاربردهای روزانه مورد استفاده هستند و می‌توان از آنها برای موارد مختلف استفاده کرد. اما آن دسته از کریستال‌ها که به‌عنوان کریستال هنری یا اثری هنری تولید می‌شوند، با توجه به مواد به کار رفته در تزئین آنها مثل طلا، نقره و رنگ‌های کوره‌ای برای استفاده روزانه هرگز کاربردی نیستند و صرفا برای قرار گرفتن در ویترین از آنها استفاده می‌شود. بنابراین اگر قصد خرید دارید این دو کاربرد را کاملا مد نظر داشته باشید تا مبادا برای خرید‌ دچار اشتباه شوید. البته این اشتباه می‌تواند به قیمت پرداخت تفاوت قابل توجه مبلغی برای خرید یک وسیله منجر شود، چون آثار هنری کریستالی گاهی اوقات واقعا قیمت نداشته و توافقی فروخته می‌شوند.

انتخاب‌های خود را محدود کنید

از آنجا که دنیای کریستالی فروشگاه‌ها بخصوص در بازارهای معروف مثل محدوده شوش یا حتی بازار بزرگ تهران گستره وسیعی از محصولات را مقابل دیدگان شما با قیمت‌های متفاوت قرار داده است، برای جلوگیری از هرگونه اشتباه، مناسب‌ترین راهکار این است که ابتدا خواسته خودتان و البته بودجه‌ای را که در اختیار دارید، مشخص کنید تا هنگام انتخاب، گزینه‌های محدودتری را مورد بحث و بررسی قرار دهید، در حالی که بد نیست قبل از مراجعه به فروشگاه کمی هم در دنیای مجازی نسبت به مدل‌های روز و پرمتقاضی تحقیق کنید چون صفر و یک‌های این دنیای مجازی می‌تواند ویترین‌های بسیاری را در فراغت خانگی مقابل شما قرار دهد. به همین دلیل انتخاب مناسب‌تر و کامل‌تری خواهید داشت.

داخلی یا خارجی؟ مساله این است

همان‌طور که می‌دانیم اولین گزینه خرید اجناس کریستالی مربوط به کشور چک است و در پی آن محصولات برخی کشورها مثل ژاپن، ترکیه، آلمان و چین، اما مشکلات و معضلات واردات اکنون موانع دست و پاگیری برای واردکنندگان ایجاد کرده است.

هرچند براساس امکانات و تکنولوژی موجود در ایران برای تولید کریستال این موضوع دور از ذهن نیست که تولیدکنندگان ایران هم اکنون توان رقابت با انواع تولیدات خارجی بخصوص تولیدات چین را دارند، اما متاسفانه به دلیل نبود فرهنگسازی مناسب برای استفاده از محصولات داخلی هم‌اکنون این موضوع زیاد مورد توجه قرار نگرفته‌ است.

سایز مورد نظر شما چیست؟

اگر شما خریدار پروپا قرص این‌گونه لوازم منزل هستید و همواره به دنبال تهیه بلور، چینی یا کریستال بوده‌اید بدون تردید به این موضوع دقت داشته‌اید که اکثر محصولات در این گروه متناسب با کارایی، دارای سایزهای متفاوتی هستند که می‌توانید برای استفاده‌های گوناگون روی امکاناتشان حساب ویژه‌ای داشته باشید؛ بنابراین اگر برای مصارف روزانه قصد خرید کریستال دارید متناسب با تعداد افراد خانواده یا میزان کاربرد آن تصمیم‌ بگیرید و در غیر این صورت سعی کنید ابعادی را انتخاب کنید که هنگام قرار گرفتن داخل ویترین جلوه بیشتری داشته باشند، چون اگر اجناس چیده شده داخل این ویترین‌ها تناسب واقعی نداشته باشند، ممکن است آن جلوه و جلای مورد نظر شما را ایجاد نکنند.

نحوه انتخاب چیست؟

حالا که با گزینه‌های متفاوت درباره نحوه انتخاب کریستال مناسب آشنا شدیم بد نیست کمی هم درباره چگونگی تشخیص یک کریستال خوب اطلاعاتی داشته باشیم، چون این پرسش اصلی بسیاری از متقاضیان خرید است. به طور کلی متناسب با مواد تشکیل‌دهنده کریستال باید فاکتورهای بسیاری را مدنظر قرار دهیم تا بتوانیم خریدی مطمئن داشته باشیم. این موارد به این ترتیب است که قبل از هرچیزی باید به ظاهر و نحوه تراش آن وسیله توجه داشت. اما هرگز فراموش نکنید کریستالی که قصد خرید آن را دارید نباید دارای حباب باشد و از نظر تشکیل بدنه یک دست باشد.

پس از توجه به این موارد کافی است به رنگ کریستال مورد نظرتان توجه کنید. هرچه کریستال دارای رنگ شفاف‌‌تری باشد معنی آن است که مواد تشکیل‌دهنده آن با کیفیت‌تر بوده است و باید به آن اعتماد کرد، ولی در نهایت می‌توانید به نوع بسته‌بندی هم توجه داشته باشید چون معمولا کارخانه‌های معتبر بین‌المللی هرگز برای تولیدات خود بسته‌بندی نامناسب درنظر نخواهند داشت و متناسب با جایگاهشان در بازار بسته‌بندی شکیل را مورد توجه قرار می‌دهند.

توصیه‌ای برای نگهداری بهتر

همان‌طور که قبلا نیز اشاره شد ظروف کریستالی معمولی برای مصارف متفاوتی تولید می‌شوند، بنابراین جای تردید نیست نحوه نگهداری و مراقبت از آنها نیز کاملا متفاوت است. حالا اگر کریستال مورد نظرتان جزو ظروف مصرفی بود کافی است نکاتی کاملا ابتدایی را برایش در نظر بگیرید؛ به عنوان مثال هرگز با سیم ظرفشویی آنها را نشویید و برای جلای بهتر آنها از مایع ظرفشویی استفاده کنید و برای آبکشی آب ولرم به کار ببرید. استفاده از هرگونه پودر شوینده یا مواد سفید‌کننده برای کریستال واقعا مشکل‌ساز است و باید از آن پرهیز کنید. اگر خرید شما جزو گروه هنری بود باید مراقبتی متفاوت برایش تدارک ببینید و هرگز آن را با ماده شوینده نشویید، بلکه فقط با استفاده از پارچه نرم و مرطوب آن را تمیز کنید، چون ممکن است لعاب‌های موجود و طرح‌هایش از بین بروند.

کریستال‌های اصل را فقط از نمایندگی‌ها بخرید

با توجه به این‌که محصولات کریستالی یکی از پرمتقاضی‌ترین محصولات بازار برای خانواده‌هاست و برای تهیه آن همواره پرسش‌های زیادی در ذهن خریداران وجود دارد خبرنگار جام‌جم سری به اتحادیه بلورفروشان زده تا از زبان کارشناسان فعال در این اتحادیه صنفی برای متقاضیان خرید کریستال بگوید.

حمیدرضا نصیری درباره محصولات موجود بازار کریستالی ایران به جام‌جم می‌گوید: همه با نام و محصولات کشور چک در بازار کریستال کاملا آشنا بوده و برای خرید محصولات مورد نظر حاضر به پرداخت مبالغی هستند. همین موضوع باعث شده برخی افراد از مشکل واردات کالاهای کریستالی به داخل کشور سو‌ء استفاده کنند و در واقع محصول کشورهای دیگر را به نام تولید‌کنندگان معتبر به فروش برسانند که گاهی اوقات تشخیص جنس اصل از فرعی حتی برای کارشناسان این اتحادیه نیز بسیار دشوار است.

وی افزود: مهم‌ترین موضوع درباره کریستال این است که اگر واقعا به دنبال خرید کریستال مارک‌دار هستیم باید بیشتر به شرکت وارد‌کننده توجه داشته باشیم چون برخی از محصولات معتبر بین‌المللی از گذشته در اختیار افرادی مشخص بوده و نام این افراد در واقع اعتباری برای محصول مورد نظر است.

این درحالی است که به عقیده این فعال صنفی در بازار کریستال تفاوت زیادی میان تولیدات داخلی و خارجی نیست، چون تمام مواد اولیه تولید این محصولات امروزه از کشور آلمان یا چک وارد ایران می‌شود و با استفاده از قالب‌ها یا هنر دستان تولید‌کنندگان روانه بازار می‌شود، بنابراین زیاد نباید در قید و بند برند یا مارک باشیم.

وی در ادامه به ادعای برخی خریداران که خرید کریستال را در واقع نوعی سرمایه‌گذاری می‌دانند اشاره می‌کند و می‌افزاید: خریداران کریستال در واقع پول عشق خود را می‌دهند و از دیدن محصولی که خریداری کرده‌اند لذت می‌برند و این تصور زیاد صحیح نیست که خرید کریستال سرمایه‌گذاری است چون حتی اگر به صورت کلکسیون و مجموعه نیز تهیه شده باشد هنگام فروش باید مدت‌ها به دنبال خریداری در این زمینه باشیم، بنابراین نباید دید سرمایه‌ای به کریستال داشته باشیم، بلکه این هنر است که نظر متقاضیان را جلب کرده است.

کریستال همه‌جایی است؛ اما...

صحبت از چگونگی خرید ظروف کریستالی یا حتی نگهداری آنها بسیار شده است و برخی هم درباره مدل‌های زیبا و عامه‌پسند سخن گفته‌اند، اما ممکن است برای شناخت برندهای مشهور در این زمینه کمی دچار مشکل شده باشیم چون وقتی به بازار برای خرید این‌گونه لوازم مراجعه می‌کنیم با انبوهی از تولیدات و مارک‌های متفاوتی روبه‌رو می‌شویم.

یاشار ازوج یکی از فعالان بازار بلورفروشان شوش در این زمینه به جام‌جم می‌گوید: به‌طور کلی برندهای معتبر کریستال در تمام جهان شناخته‌شده است و برای خود اسم و رسمی دارند، اما از آنجا که روند تولید و البته تقاضا در اقصی نقاط جهان متفاوت شده جای تردید نیست که امروزه شاهد ورود انواع و اقسام برندها در این زمینه هستیم به‌طوری که ممکن است اسامی مختلفی را بشنویم که قبلا هرگز در این بازار نشنیده باشیم، اما یک قانون در این زمینه کاملا یکسان است و آن هم استفاده از نام‌های معتبر بین‌المللی است چون تولیدکنندگان جدید با استفاده از اعتبار این نام‌ها می‌توانند موفق باشند.

وی در ادامه می‌افزاید بوهمیای آلمان یک برند کاملا شناخته شده است، اما اگر از واقعیت این امر بخواهیم بدانیم در واقع این برند از یک کارگاه کوچک شروع شده و کم‌کم با از بین رفتن بنیانگذار آن نوه‌ها و نتیجه‌ها هر کدام برای خود کارخانه‌های متفاوتی دست و پا کرده‌اند، اما همه از همین نام استفاده می‌کنند. این روند در تولیدات کشورهایی چون ترکیه و چین هم کاملا مشهود است این تولیدکنندگان معمولا روی محصولات خود قید می‌کنند طرح بوهمیا درحالی که اصلا این تولیدات هیچ ربطی به آن برند معروف بین‌المللی نداشته و ندارد.

ازوج درباره محصولات مختلف موجود در بازار کریستال ایران می‌گوید: اگر واقعیت امر را بخواهید محصولات اروپایی بسیار کمتر از قبل وارد کشور می‌شود و بیشتر محصولات آسیایی است که امروزه در ویترین فروشگاه‌ها خودنمایی می‌کند، اما بازار کریستال ایران به ترتیب از تولیدات کشورهایی مثل: چین، ترکیه، ژاپن، فرانسه، ایتالیا، آلمان و چک تشکیل شده است. اما اگر از برندهای معروف جهان بخواهیم اطلاعاتی داشته باشیم بد نیست بدانیم در این بازار شکننده و پرزرق و برق باید به دنبال مارک‌هایی چون، جی‌سی‌سی، ناخمن، والتر، بوهمیا (محصول کشور آلمان)، چک و لاروس (محصول کشور ایتالیا)، آرکروک (محصول کشور فرانسه)، سوگا (محصول کشور ژاپن)، آرسی‌آر (محصول کشور ایتالیا) و انواع و اقسام برندهای متفرقه از کشور چین و ترکیه باشیم.

به گفته این فعال بازار کریستال در تهران البته برندهای بسیار زیادی از تولیدات کشورمان نیز هم اکنون در بازار کریستال موجود است که به واقع توان رقابت بسیار زیادی با برندهای یاد شده را دارند.

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.