دانستنی ها

دانستنی های کامپیوتر/زندگی/جهان و ...

دانستنی ها

دانستنی های کامپیوتر/زندگی/جهان و ...

نان یک شبه گران شد 5 ماهه با کیفیت نشد!

آذرماه سال 93 قیمت نان حدود 45 درصد افزایش یافت و موج گسترده ای از فشارهای روانی روی اقشار مختلف مخصوصاً طبقات پایین جامعه را به همراه داشت.
به دنبال افزایش قیمت آرد و نان اغلب کالاهای خوراکی که به صورت مستقیم یا غیر مستقیم وابسته به قیمت آرد و نان بودند افزایش پیدا کرد و در نتیجه موج تورمی اغلب بخش های جامعه را فرا گرفت.

با این وجود مسئولین دولت در پی انتقادات مردم و نمایندگان مجلس موضوع افزایش کیفیت ها و بحث فروش نان به صورت کیلویی را پیش کشیدند.

هرچند این وعده ها در برابر افزایش 45 درصدی نان هیچگاه مورد قبول مردم واقع نشد ولی دولتی ها از نظارت و پیگیری این موضوع نیز شانه خالی کرده و هم اکنون با گذشت حدود 5 ماه نه کیفیت نان تغییری کرده نه در هیچ نانوایی نان به صورت کیلویی به مردم عرضه می شود.

زمزمه های افزایش مجدد قیمت نان در سال 94

فقدان نظارت بر کیفیت نان در نانوایی ها علیرغم افزایش 45 درصدی قیمتها در حالی ادامه دارد که زمزمه های افزایش مجدد قیمت این قوت لایموت سفره مردم بازهم شنیده می شود.
عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی قبلا در گفتگو با خبرنگاران از افزایش 4000 میلیاردی در آمد دولت از محل افزایش قیمت برق و نان خبر داد و گفته بود: مجلس به دنبال مدل پلکانی برای افزایش قیمت حامل های انرژی است.

اسماعیل جلیلی در گفتگو با مهر اظهار داشت: در اجرای قانون هدفمندی یارانه ها در سال 94 دولت همان روند قبلی را ادامه می‌دهد اما درآمد دولت از یارانه‌های برق و نان حدود چهار هزار میلیاردتومان افزایش یافته و به سقف 15 هزار میلیارد تومان می رسد.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی ادامه داد: تعیین چگونگی افزایش چهار هزار میلیاردی درآمد دولت از محل کاهش یارانه‌های برق و نان در اختیار مجلس است.
وی تصریح کرد: مجلس احتمالا مدل پلکانی را برای افزایش قیمت‌ها در بخش برق در نظر خواهد گرفت یعنی سهمیه مصرف عادی با قیمت قبلی نگه داشته شود و مازاد بر این مصرف به صورت پلکانی با قیمت آزاد ارائه شود. با این اقدام، درآمدهای دولت از این محل تامین شده و در عین حال فشار به اقشار کم درآمد تحمیل نخواهد شد.
افزایش مجدد قیمت نان که هنوز زخم های افزایش 45 درصدی آن بر بدنه ضعیف جامعه خودنمایی می کند ممکن است به موج جدیدی از تورم و گرانی دامن بزند. تغییری که با شعارهای دولت تدبیر و امید مبنی بر کنترل و کاهش تورم کاملاً در تناقض است و به نظر می رسد کلید روحانی هنوز نتوانسته قفل زنگ زده تورم و رکود را در اقتصاد کشور محک بزند.

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.