دانستنی ها

دانستنی های کامپیوتر/زندگی/جهان و ...

دانستنی ها

دانستنی های کامپیوتر/زندگی/جهان و ...

کاهش مشارکت و ایجاد اختلاف مهمترین موانع استانی شدن انتخابات

در طی یکسال اخیر، طرح استانی شدن انتخابات به صورت گسترده در بین نمایندگان و رسانه های مجازی و مکتوب بازتاب داشته و بحث و تبادل نظرهای گوناگونی هم از طرف نمایندگان و هم از طرف کارشناسان منعکس شده است.

تعدادی بر این باورند که استانی شدن انتخابات مجلس موجب کاهش مشارکتهای مردمی و ضایع شدن حقوق شهروندان شهرستانهای کوچک و با جمعیتی کمتر خواهد شد و آنها نخواهند توانست خواسته های خود را به گوش مسئولان برسانند.

از سویی دیگر چون نوعی حاشیه امن برای افراد مشهور فعلی و اهل و ساکن شهرستانهای بزرگ و با جمعیتی چند برابر شهرهای کوچک به وجود خواهد آمد، در مرحله اول آنها نسبت به شهرهای کوچک بی تفاوت شده و مردم آن شهرها نیز رغبت و علاقه خویش را برای مشارکت در انتخابات و انتخاب نماینده خویش از دست خواهند داد که این نیز مغایر با اصل ششم قانون اساسی است که آن را اتکا به آرای عمومی می داند.

این مورد که خود نوعی بی تفاوتی نسبت به کارهای دولت و مجلس را در بین مردم به وجود خواهد آورد، دلسردی آنها را نیز از پیگیری مطالباتشان موجب خواهد شد.

از سویی دیگر با توجه به افزایش سرسام آور هزینه تبلیغات برای انتخابات، عملاً کسانی که دسترسی کمتری به منابع مالی دارند، نخواهند توانست خود را در سطح یک استان پهناور مطرح کنند.

همچنین در استانهایی که از چند قومیت تشکیل یافته و یا حالت طایفه و قبیله گرایی هنوز هم به قوت خود باقیست و یا قومیتی اکثریت استان را تشکیل می دهد، این خود موجب بروز تشنج و نوعی نارضایتی خواهد شد. به طوریکه با پیروزی کاندیداهای قوم غالب، دیگر قوم یا طایفه به طور قطع و یقین ناراضی از عدم راهیابی کاندیدای خود می شوند که در این خصوص حتی نظریه هایی قبلاً مطرح شد که در آذربایجان غربی و سیستان و بلوچستان برای جلوگیری از تضییع حقوق قومیتهای اقلیت نسبت به دیر قومیتها، اجرای آن را در دستور کار قرار نداده بودند.

مسئله ای که شورای نگهبان نیز به طور تلویحی با آن مخالفت کرده، گرچه اعلام نظر نهایی را به بعد از بررسی طرح استانی شدن انتخابات موکول کرده است.

سخنگوی شورای نگهبان در این زمینه پیشتر گفته بود: شاید عده‌ای از دست‌اندرکاران طرح استانی شدن انتخابات مجلس از برخی اعضای شورای نگهبان استمزاجی نظرشان را پرسیدند که این موضوع اساساً نظر شورای نگهبان تلقی نمی‌شود و هنوز شورای نگهبان اظهارنظر رسمی استانی شدن انتخابات مجلس اعلام نکرده است.

ابراهیمیان ادامه داد: سابقه طرح موضوع برگزاری استانی انتخابات مجلس وجود دارد، در سال 86 طرحی که با همین عنوان مشابه و حدود 4 سال در دست بررسی مجلس بود به شورای نگهبان واصل شد و شورا نیز مخالفتش را با استانی شدن انتخابات مجلس به نحوی که در آن طرح آمده بود، اعلام کرد، عمده دلیل مخالفت شورای نگهبان و اعلام مغایرت، مخالفت با اصولی از قانون اساسی بود که بر مشارکت عمومی مردم و اتکا به آرای ملت تکیه داشت.

وی افزود: اینکه طرح جدید استانی شدن انتخابات مجلس چقدر با آن طرح سال 86 مشابهت دارد و به چه میزان از آن ایرادات را رفع کرده، فعلاً اظهارنظر درباره آن زودهنگام است، باید ببینیم این طرح چگونه تصویب می‌شود، اگر کاملاً شبیه مصوبه قبلی مجلس در سال 86 شود، رویه قبلی شورای نگهبان حکایت از مخالفت دارد اما باید تغییرات طرح در زمان خودش در جلسات رسمی شورای نگهبان مورد بررسی قرار گیرد و سپس شورا به صورت رسمی اظهارنظر کند.

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.