دانستنی ها

دانستنی های کامپیوتر/زندگی/جهان و ...

دانستنی ها

دانستنی های کامپیوتر/زندگی/جهان و ...

سومین جشنواره انگور اقتصاد و سلامتی در ارومیه برگزار می شود

جلیل جباری  با بیان اینکه این جشنواره شهریور ماه همزمان با برداشت این محصول برگزار می شود افزود: با توجه به اینکه آذربایجان غربی قطب تولید انگور در کشور به شمار می رود افزود: وجود پیشینه تاریخی به همراه رتبه برتر استان در زمینه تولید این محصول مهم به همراه مراحل برداشت و استحصال فرآورده های متنوع از انگور موجب شد تا سومین جشنواره انگور با موضوع اقتصاد و سلامتی در ارومیه برگزار گردد.

وی برگزاری جشنواره های متعدد در استان را برای توسعه گردشگری مهم ارزیابی کرد و افزود : جشنواره انگور و جشنواره های مشابه فرصت بسیار مناسبی برای معرفی توانمندی های گردشگری استان در زمینه های مختلف می باشد.

جباری ادامه داد: سومین جشنواره انگور، اقتصاد و سلامتی به همت شهرداری ارومیه و مشارکت دستگاههای اجرایی و بخش خصوصی آذربایجان غربی از تاریخ ۲۴ لغایت ۲۸ شهریور ماه سال جاری در محل دهکده ساحلی چی چست ارومیه برگزار می شود.

وی همکاری دستگاههای اجرایی و بخش خصوصی را در اجرای هرچه بهتر این جشنواره ضروری دانست و افزود: با برنامه ریزیهای انجام  شده مقرر شد تا در طول برگزاری جشنواره به منظور آشنایی هموطنان با جاذبه های گردشگری ارومیه و استان تورهای دسته جمعی به همت انجمن دفاتر خدمات مسافرتی استان تشکیل شود.

مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان غربی یاد آور شد: برپایی غرفه های مختلف در ارتباط با فرآورده های انگور و صنایع دستی و اجرای برنامه های فرهنگی از جمله بخش های جنبی این جشنواره است.

معرفی آداب و سنن دیرین مردم منطقه در  زمینه مراحل برداشت و استحصال فرآورده های انگور و معرفی توانمندیهای استان در بخش گردشگری و جاذبه های طبیعی از اهداف این جشنواره ملی است.

در محل برگزاری این جشنواره برپایی غرفه های فرآوری مشتقات انگور، استحصال شیره انگور، بسته بندی انگور، غرفه عکس، پوسترو تابلو از مراحل کاشت، داشت و برداشت انگور پیش بینی شده است.

برگزاری بازیهای بومی و محلی آذربایجان غربی، احیای سنت های دیرین و محلی، تئاتر خیابانی و پخت ۱۵ تن آش دوغ و ثبت آن در فهرست آثار فرهنگی کشور به نام شهرارومیه را از دیگربرنامه های سومین دوره از جشنواره انگوردر ارومیه است.

انگور یکی از مهمترین تولیدات آذربایجان غربی است و آذربایجان غربی از نظر سطح، چهارمین استان و از نظر تولید، بین شش استان اول تولید کننده انگور کشور قرار دارد.

هم اکنون ۲۲ هزار هکتار تاکستان در آذربایجان غربی وجود دارد که سالانه حدود۲۴۰ هزار تن انگور در ۵۰ نوع از آنها برداشت می شود.

۳۰درصد از کل انگور تولیدی آذربایجان غربی بصورت تازه خوری، ۲۵ درصد آن به کشمش تبدیل و ۴۵ درصد نیز به  واحدهای صنایع تبدیلی برای تولید کشمش، کنسانتره و شیره انگور تحویل داده می شود.

 میزان ارزش اقتصادی انگور تولید شده در استان ۴۰۰ میلیارد تومان در سال است که تقریبا با میزان گندم تولیدی استان برابری می کند.


نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.