دانستنی ها

دانستنی های کامپیوتر/زندگی/جهان و ...

دانستنی ها

دانستنی های کامپیوتر/زندگی/جهان و ...

ارومیه زیبایی و زیباسازی می خواهد/ لزوم توجه جدی به زیباسازی شهر ارومیه

زیبایی و تمیزی یک شهر و یا حتی یک روستا به طور حتم باعث جذب گردشگران و مسافران زیادی به آن منطقه خواهد شد.

گردشگری که وارد شهری می‌شود و از تمیزی و زیبایی آن لذتی دوچندان می‌برد در همه جا از جاهایی که بازدید کرده است تعریف و تمجید خواهد نمود،در کنار آن خوش خلقی و خوش رفتاری مردم آن شهر و دیار نیز بی‌تأثیر نخواهد بود.

با در نظر گرفتن اهمیت جذب توریست اگر نگاهی به زیبایی و تمیزی شهر اورمیه بیاندازیم خواهیم دید که به این مهم اهمیت زیادی داده نشده است، از مناظر نازیبای کمربندی به‌خصوص حوالی ترمینال گرفته تا پیرامون ناخوشایند اماکن تاریخی و گردشگری این سخن را تأیید می‌کند.

وقتی گردشگری از کمربندی ارومیه گذر کند، با مناظری همچون قراضه‌فروشی، تانکر فروشی، جمع‌آوری کنندگان خرده نان، آهن پاره و ... روبرو خواهد شد. در کنار آن در مسیر خود و تقریباً در اکثر خیابانها میوه‌فروشان سیاری را خواهد دید که هر کجا دلشان می‌خواهد ایستاده و مشغول کسب هستند.

این در حالیست که نه مالیاتی می‌دهند و نه اجاره‌ای و به نوعی حق خوری فردیست که مغازه‌ای از میادین فروش میوه اجاره کرده و اجاره و مالیاتش را هم پرداخت می‌کند. در کنار آن اغذیه فروشان سیار نیز در همه جا بساط خود را پهن کرده‌اند.

از موارد قابل ذکر دیگر می‌توان به محوطه و اطراف مکانهای تاریخی و گردشگری شهر اورمیه اشاره نمود که برخی از آنها را با دکه و بنرها و ... چنان محاصره کرده‌ایم که تاریخی و گردشگری بودن آنجا را به‌ کل فراموش کرداه‌ایم. به عنوان مثال اگر به اطراف مسجد تاریخی سردار در خیابان امام (ره) نگاهی داشته باشیم خواهیم دید که دکه‌ی روزنامه فروشی، بنرهای تبلیغاتی، دست‌فروشان و... بهتر از خود مسجد دیده می‌شوند.

در یکی از مهمترین میادین شهر اورمیه که با نام میدان ولایت‌فقیه مزین شده است، ورودی بازار تاریخی شهر قرار دارد. باراری که قرار است در اطراف آن پاساژ و یا بازاری جدید ساخته شود که این هم به نظر می‌آید غیرمعمول است و از منزلت بازار سنتی شهر خواهد کاست. حال در ورودی این بازار سیگار فروشان و غذاخوری‌های کاملاً بهداشتی؟!!! دل آزاری خاصی را به هر رهگذری می‌بخشد بجز کسانی که داد می‌زنند و دنبال مسافر برای شهرهای همجوار هستند و این سوال پیش می‌آید که آیا این مکان با ترمینال مناسبتی دارد؟ جایی که به خاطر وجود چندین ایستگاه تردد خانواده‌ها را نیز می‌توان دید و بایستی بهداشتی‌تر، امن‌تر و زیباتر باشد.

در بعضی مکانها تندیسها و مجسمه‌های نصب شده است که بعضاً وجود درختان و یا قرار گرفتن در مکانی که بسته‌تر است و فضایی برای عکاسی گردشگر و یا بهتر دیده شدن آن مکان وجود ندارد و نازیبا دیده می‌شود. در کل می‌توان گفت اکثر پس زمینه مناسبی برای بهتر دیده شدن و عکس گرفتن ندارند.

توجه جدی به نماسازی ساختمانها نیز بسیار مهم و ضروری به نظر می‌رسد. به طوری که با کمی حمایت می‌توان باعث شد تا مالکین خانه‌های تاریخی با ارزش را تخریب نکنند و ضمناً ساختمانهای تازه ساخته شده نیز نماهایی مناسب با فرهنگ این مرز و بوم بسازند.

آری اینها نمونه‌هایی بسیار کوچک از این شهر نام آشنای دیار آذربایجان و کشور عزیزمان ایران است که با توجه و دقت بیشتر همه مردم و مسئولین  باعث زیباتر، بهداشتی‌تر‌ و تمیزتر شدن آن می شود. خود مردم نیز با رعایت برخی موارد ابتدایی کمک بزرگی به تمیزی و زیبایی شهرمان خواهند کرد. به امید روزهایی همیشه سرسبز برای این باغ شهر و دیار مهربانی‌ها.

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.