دانستنی ها

دانستنی های کامپیوتر/زندگی/جهان و ...

دانستنی ها

دانستنی های کامپیوتر/زندگی/جهان و ...

اجرای طرح سنجش سلامت زنان در آذربایجان غربی

امروزه مشارکت زنان در فعالیتهای مختلف اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی، حاکی از حضور آنان در فرآیند توسعه است این نیروی مولد یک سوم نیروی رسمی کار در دنیا را تشکیل می دهند و تامین و حفظ سلامت و کاهش مرگ و میر آنان نوعی سرمایه گذاری درجامعه محسوب می شود، لذا با مرگ زنان یا از کار افتادگی آنها جامعه نیرویی مولد و کار آمد را از دست می دهد.

 میزان مرگ و میر مادران ناشی از عوارض بارداری و زایمان از مهمترین شاخص هایی است که نشان دهنده توسعه کشورهاست از طرف دیگر بررسی عوامل منجر به مرگ زنان در سنین باروری (10 تا 55 ساله) می تواند به برنامه ریزی و اجرای مداخلات مرتبط با ارتقای سلامت زنان منجر شود.

حمیدرضا فرخ اسلاملو در گفت و گو با خبرنگار این رسانه گفت: میزان مرگ و میر مادران ناشی از عوارض بارداری و زایمان از مهمترین شاخص هایی است که نشان دهنده توسعه کشورهاست.

وی افزود: در راستای سنجش سلامت زنان و کاهش میزان مرگ مادران، طرح تحقیقاتی کشوری بررسی علل مرگ و میر زنان 10 تا 55 ساله برای ارزیابی دلایل مرگ مادران، تهیه تابلو مرگ زنان به دلایل مختلف در سنین بارداری، از اول شهریور ماه سالجاری به مدت 30 روز آغاز شده است.

رئیس مرکز تحقیقات بهداشت باروری دانشگاه علوم پزشکی آذربایجان غربی اظهار کرد:خوشبختانه میزان مرگ و میر مادران به زیر 20 یعنی 19 مرگ به ازاری 100 هزار تولد زنده در کشور رسیده و در آذربایجان غربی در یک روند 10 ساله مرگ مادر بر اثر عوارض بارداری و زایمان حالت میانگین دارد.

وی تصریح کرد: عواملی نظیر مراقبت های مناسب در دوران بارداری و قبل ، حین و پس از زایمان، رعایت فاصله 3 سال و بالاتر در بین بارداری ها، بالا بردن سطح سواد جامعه و بخصوص زنان، اجتناب از بارداری های ناخواسته و پرخطر از جمله در سنین خیلی پایین یا بالا، در کاهش مرگ و میر مادران باردار نقش بسزایی دارد.

اسلاملو اظهار کرد: در این طرح پرسشگران با استخراج آمار مادران فوت شده در سنین 10تا55 سال از منابع مختلف مانند اداره ثبت و احوال، آرامستان ها، بیمارستان ها، پزشکان قانونی و نظام ثبت مرگ دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی استان آذربایجان غربی عوامل منجر به مرگ را در هر شهرستان شناسایی و با کمک خانواده متوفیان پرسشنامه های مورد نظر را تکمیل می کنن

رئیس مرکز تحقیقات بهداشت باروری دانشگاه علوم پزشکی آذربایجان غربی با بیان اینکه کار پژوهشی بزرگی در استان در حال انجام است، تصریح کرد: در نه استان کشور از هر سه منطقه استانهای کشور که میزانهای متفاوت مرگ و میر را دارند سه استان با روشهای صحیح علمی انتخاب شده و از آذربایجان غربی شروع شده واین پرسشگری پس از اجرا در اذربایجان غربی در 8 استان دیگر کشور نیز تکمیل خواهد شد.

وی افزود: با توجه به اینکه استانهای کشور از نظر شاخص مرگ مادر به سه گروه متوسط، بالاتر از متوسط و پائین تر از متوسط کشوری قابل تقسیم بندی هستند با انتخاب سه استان از هر گروه از استانهای سه گانه می توان نتایج بدست آمده را به وضعیت کل کشور تعمیم داد.

رئیس مرکز تحقیقات بهداشت باروری دانشگاه علوم پزشکی آذربایجان غربیگفت: بررسی علل مرگ و میر زنان در سنین باروری می تواند منجر به برنامه ریزی صحیح در این خصوص و آگاهی بخشی به زنان و کاهش مرگ و میر مادران شود.

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.