دانستنی ها

دانستنی های کامپیوتر/زندگی/جهان و ...

دانستنی ها

دانستنی های کامپیوتر/زندگی/جهان و ...

سرشماری حیات وحش پارک ملی دریاچه ارومیه آغاز شد

امید یوسفی با بیان اینکه از سرشماری حیات وحش چهار جزیره اشک، اسپیر، آرزو و کبودان با هدف آمارگیری حیات وحش ساکن در این جزایر آغاز شده است افزود: روز گذشته سرشماری جزایر کبودان و آرزو خاتمه یافت و سرشماری جزایر اسپر و اشک نیز تا هفته آتی خاتمه می یابد.

وی با اشاره به اینکه در قالب این طرح پستانداران شاخص موجود در جزایر پارک ملی دریاچه ارومیه با کمک محیط بانان و کارشناسان اداره کل حفاظت محیط زیست استان سرشماری می‌شوند افزود :در این برنامه که از روش سرشماری جرگه ای با مشاهده مستقیم استفاده می‌شود حیات وحش موجود در جزایر کبودان، اشک، اسپیر و آرزو مورد سرشماری قرار می‌گیرند.

یوسفی با اعلام اینکه پارک ملی دریاچه ارومیه محل زیست گونه‌های جانوری مختلفی بوده که پستانداران شاخص موجود در جزایر عمدتا شامل گوزن زرد ایرانی و قوچ و میش ارمنی از اهمیت زیستی بالای برخوردار بوده است عنوان کرد: هر ساله برنامه‌های متعددی جهت حفظ نسل این گونه‌ها در داخل جزایر پارک ملی ردیاچه ارومیه اجرا می شود.

رئیس اداره نظارت بر حیات وحش حفاظت محیط زیست آذربایجان غربی مدیریت صحیح حیات وحش را از مهمترین اهداف این سرشماری برشمرد و گفت: قوچ و میش ارمنی و گوزن زرد ایرانی از حیات وحش ساکن در جزایر پارک ملی دریاچه ارومیه بوده و از اهمیت فوق العاده زیست محیطی برخوردارند.

یوسفی از آغاز سرشماری حیات وحش منطقه حفاظت شده مراکان اواخر آبان ماه و اوایل آذرماه سالجاری خبر داد و افزود: تنها گونه نژاد خالص قوچ و میش ارمنی در این منطقه قرار دارد مطالعه پستانداران در منطقه حفاظت شده مراکان منجر به شناسایی ۲۸ گونه از ۱۲ خانواده در پنج راسته شده است که شاخص ترین آنها شامل قوچ و میش ارمنی، کل و بز، پلنگ، سیاه گوش، هامستر خاکستری و… است.

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.