دانستنی ها

دانستنی های کامپیوتر/زندگی/جهان و ...

دانستنی ها

دانستنی های کامپیوتر/زندگی/جهان و ...

مجتمع پتروشیمی مهاباد به ایستگاه آخر نرسید

مجتمع پتروشیمی مهاباد که امروز یکی از نیاز و خواسته های اصلی مردم استان و منظقه به شمار می رود روز ۳۰ شهریور ماه ۸۳ با حضور رئیس جمهور وقت کلنگ زنی و مقرر شد طی مدت سه سال عملیاتی و آماده بهره برداری شود، که با تغییر دولت و روی کار آمدن دولت جدید این وعده به دست فراموشی سپرده شد.

کمبود اعتبار، معارض ملکی و تحریمهای اقتصادی از جمله مسائلی بود که پتروشیمی مهاباد را طی یک دهه با فراز و فرودهای زیادی مواجه کرد بطوریکه تاکنون با اعلام افتتاح طرح توسط مسئولان و بدقولی آنها مواجه شده ایم، پتروشیمی مهاباد مقرر بود سال ۹۲ آماده افتتاح شود، سال ۹۳ گذشت و ۹۴ وعده جدید افتتاح این طرح شد.

راه اندازی این واحد تولیدی بزرگ قادر است علاوه بر ایجاد اشتغال مستقیم برای بیش از ۵۰۰ نفر، سالانه ۳۰۰ هزار تن پلی اتیلن سبک و سنگین و ۳۰ هزار تن بوتن ۱ را تولید و روانه بازارهای مصرف داخلی و خارجی کند.

احداث مجتمع پتروشیمی مهاباد در قالب احداث خط انتقال اتیلن از عسلویه به غرب کشور به طول ۱۶۰۰ کیلومتر ایجاد می شود که با احتساب انشعابات آن به حدود دو هزار کیلومتر می رسد.

در مسیر این خط انتقال شش واحد پتروشیمی در مناطق محروم چون خرم آباد، گچساران، چهارمحال بختیاری، کرمانشاه، مهاباد و سنندج احداث می شود و منبع تامین کننده اتیلن مورد نیاز واحدهای پتروشیمی واقع در مسیر این خط لوله واحدهای بندر امام و عسلویه هستند.

یک ماه آینده مجتمع پتروشیمی مهاباد آماده بهره برداری می شود

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان غربی در خصوص دلایل تاخیر بهره برداری از مجتمع پتروشیمی مهاباد گفت: در حال حاضر این طرح بالای ۹۸ درصد پیشرفت فیزیکی است و هم اکنون به اتمام رسیده و آماده بهره داری است.

جعفرصادق اسکندری در گفتگو با خبرنگار مهر اظهارداشت: این مجتمع شامل پنج الی شش مجموعه است که هم اکنون پنج مجموعه به صورت کامل به اتمام رسیده و فقط ماشین آلات خریداری شده در مجموعه شش منتظر نصب است که در صورت اتمام طرح به صورت کامل آماده بهره برداری می شود.

وی با اشاره به اینکه هم اکنون مجتمع پتروشیمی مهاباد به صورت غیررسمی در حال فعالیت بوده و خط بوتن وان که خوراک سایر مجتمع های پتروشیمی است در حال تهیه است افزود: با نصب ماشین آلات باقی مانده خط تولیدی سایر مجموعه نیز راه اندازی می شود.

اسکندری با بیان اینکه پیش بینی می شود تا یک ماه آینده نصب این ماشین آلات نیز اتمام یابد گفت: در صورت خاتمه این بخش مجتمع پتروشیمی مهاباد با حضور مقامات کشوری و استانی آماده بهره داری می شود.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان غربی تکنولوژی موجود مجتمع پتروشیمی مهاباد را منحصر به فرد دانست و عنوان کرد: حداکثر تاپایان مهرماه مجتمع پتروشیمی مهاباد به صورت کلی آماده افتتاح می شود.

اسکندری ادامه داد: واحد پتروشیمی تولید پلی اتیلن سبک خطی و سنگین مهاباد مقرر است با ظرفیت ۳۰۰ هزار تن و واحد تولید بوتن ۱ به ظرفیت ۳۰ هزار تن در سال با تامین مواد اولیه سالانه ۳۲۴ هزار تن از طریق خط لوله سراسری انتقال اتیلن غرب کشور از علسویه فعالیت کند.

وی اضافه کرد: این طرح با مشارکت ۹۵ درصدی شرکت ایرانی نارگان و پنج درصدی شرکت تکنی مونت ایتالیا با سرمایه گذاری ارزی ۲۱۴ میلیون و ۳۰۰ هزار یورو ریالی  و یک هزار و ۱۲۰ میلیارد ریال از محل مصوبات سفر هیئت دولت و بنگاه های اقتصادی کوچک و زودبازده با اشتغالزایی هزار نفر به صورت مستقیم و چهار هزار نفر به صورت غیرمستقیم در حال احداث است.

اسکندری اعلام کرد: صاحب امتیاز تکنولوژی پتروشیمی مهاباد دو شرکت آلمانی و فرانسوی با نامهای بازل و اکسون است که گفته می شود که این تکنولوژی در سطح کشور و خاورمیانه تاکنون در هیچ یک از مجتمع های پتروشیمی اجرا نشده است.

وی انواع لوله های پلاستیکی با کاربرد در بخش کشاورزی و صنایع ساختمانی، تولید کیسه های پلی اتیلنی برای حمل ونقل کالا، فیلم های پلی اتیلنی، کارتن های پلاستیکی در صنعت بسته بندی، تولید قطعات پلاستیکی مورد کاربرد در صنعت خودرو سازی و صنایع و لوازم خانگی که پلی اتیلن به نحوی در آنها مورد استفاده دارد، از جمله کالاهایی عنوان کرد که قرار است در این مجتمع تولید و به بازار عرضه شود.

مجتمع پتروشیمی مهاباد به زودی با حضور مقامات کشوری آماده بهره برداری می شود

نماینده مردم ارومیه و عضو کمیسیون صنایع مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه فاز اول مجتمع پتروشیمی مهاباد در حال حاضر راه اندازی شده است افزود: فاز دوم این طرح نیز بزودی خاتمه یافته و با حضور مقامات کشوری آماده بهره برداری می شود.

نادر قاضی پور طرح هم اکنون از پیشرفت فیزیکی بالایی برخوردار است گفت: با راه اندازی کامل این طرح در استان شاهد تحول اقتصادی و اشتغال زایی بالا در استان خواهیم بود.

وی با تاکید بر رفع مشکلات پیش روی مجتمع پتروشیمی میاندوآب اعلام کرد: این مجتمع که همزمان با مجتمع پتروشیمی مهاباد کلنگ زنی شده از پیشرفت فیزیکی بسیار ناچیزی برخوردار است ولی باید هر چه سریعتر مشکلات پیش روی این طرح برطرف شود تا شاهد تکمیل این زنجیره در استان باشیم.

با وجود مشکلات متعدد شامل عدم تخصیص اعتبارات ریالی و ارزی، مشکلات تامین مواد اولیه، طولانی بودن زمان اخذ مجوزهای زیست محیطی و تامین زیر ساختهای خدماتی مورد نیاز طی یک دهه توانست بالاخره به پیشرفت ۹۸ درصدی برسد و قرار است امسال آماده بهره برداری شود.

به هر روی با بهره برداری از مجتمع پتروشیمی مهاباد که در ۱۵ کیلومتری محور مهاباد به ارومیه در جنوب آذربایجان غربی و ۱۰۵ کیلومتری مرکز استان واقع شده، تحول شگرفی در بخش صنعت، اقتصاد استان روی داده و چرخهای صنعت استان شتاب می گیرد.

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.