دانستنی ها

دانستنی های کامپیوتر/زندگی/جهان و ...

دانستنی ها

دانستنی های کامپیوتر/زندگی/جهان و ...

نگاهی بر مسجد تاریخی مناره ارومیه

مسجد در کشورهای اسلامی به عنوان پایگاهی برای مؤمنان، جایگاهی مقدس برای حضور مسلمانان و ترویج سبک زندگی ایرانی- اسلامی و همچنین ابزاری قدرتمند برای مقابله با جنگ نرم در  شرایط فعلی محسوب می‌شود.

مردم آذربایجان‌غربی نیز به تبع سایر ممالک اسلامی و همچنین کشورمان به حضور مسجد در زندگی خود عادت کرده و به سبب علاقه وافر به دین و آموزه های دینی سعی در حفظ حضور در مساجد کرده و تا جایی که در توان خود داشته اند به احداث مساجد در خور شأن مسلمانان و همچنین اقامه نماز کوشیده اند.

یکی از مشهورترین مساجد در آذربایجان‌غربی مسجد تاریخی "مناره" واقع در مرکز شهرستان ارومیه، ضلع شمالی خیابان امام خمینی(ره)، کوی شیشه‌گرخانه و در جنب مدرسه قدیمی هدایت است که نقش بسزایی در تاریخ ابنیه این دیار دارد.

مسجد "مناره" در فاصله کمی از مسجد "سردار" در محله امیرنظامی قرار داشته که به علت مناره بلند قامت خود توسط دو نفر از خوانین ارومیه به نام‌های حاج‌ علیارخان و حاج یدالله‌خان امیر نظمی افشار ساخته شده است.

یکی دیگر از دلیل‌های معروف بودن این مسجد، فاقد بودن دیگر مساجد شهرستان ارومیه از وجود مناره هستند.

بنای اولیه این مسجد کهن به‌دست حاج‌ علیارخان احداث و در سال 1328 هجری قمری نیز به دست یدالله‌خان تجدید بنا و مرمت شده است.

مسجد "مناره" با معماری بومی و سنتی، دارای یک مناره با الگوی مساجد شمال غربی ایران از نوع مساجد شبستانی و با پوشش تیر چوبی طراحی و دارای زیربنای حدوداً 450 مترمربع فاقد صحن است.

این مسجد مانند دیگر مساجد تاریخی و قدیمی دارای نیم طبقه به عنوان قسمت بانوان و تزئینات کاشی‌کاری از نوع 7 رنگ به سبک قاجاریه است، پوشش سقف زیرزمین مسجد تا سال 1335 از چوب بوده و پس از آن به تیرآهن تبدیل شده است.

از مهم‌ترین بخشهای این مسجد که توجه اغلب مردم و گردشگران را به دلیل نام آن به خود جلب می‌کند، مناره مسجد است که دارای هسته مرکزی از جنس درختی بلند با ارتفاع 50/22 متر بر محور تنه درخت است.

با توجه ویژه به مسجد "مناره" ارومیه می‌توان آن را بیش از پیش معرفی و در سطح کشوری شناساند، چرا که یکی از زیباترین مساجد ایران محسوب می شود.

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.