دانستنی ها

دانستنی های کامپیوتر/زندگی/جهان و ...

دانستنی ها

دانستنی های کامپیوتر/زندگی/جهان و ...

"تره قوروتما" یا خشک کردن سبزی؛ سنتی دیرینه که هنوز هم پابرجاست

ماههای شهریور و مهر در ارومیه با جنب و جوش خاصی آغاز و به پایان می رسد.

تقریباً همه در این دو ماه، به فکر حاضر کردن عرق بادرشبی،مرباهای رنگارنگ، رب گوجه فرنگی، انواع ترشیجات و دوشاب هستند و با شور و شعف خاصی دنباله اینگونه کارها را می گیرند.

امروزه علیرغم پیشرفت تکنولوژی در جهت نگهداری طولانی مدت موادغذایی و سبزیجات به صورت یخ زده و همچنین وجود هرگونه میوه و سبزی در طول ایام مختلف سال اما هنوز کسانی هستند که سبزی مایحتاج خود را خشک می کنند.

بله خشک کردن سبزیجات نیز از جمله کارهایی است که کدبانوی اورموی اقدام به آن کرده و می خواهد که نیازهای خود  را رفع کند و در این فصل کدبانوهای ارومیه ای به دنبال قوروتمالی تره( سبزی مناسب خشک کردن) بوده و ماشینهای سیار بسیاری را نیز می توان پیدا کرد که با این عنوان سعی در جلب مشتریان خود دارند.

با وجود اینکه امروزه در همه‌ی فصول همه این موارد تقریباً موجود است ولی  بانوان آذربایجانی همچون نیاکان خود، به سنت دیرینه خود وفادار مانده‌اند. خانم‌های خوش سلیقه و با ذوق با حوصله‌ی زیاد سبزی‌ها را پاک کرده، ابتدا در جای آفتاب‌گیر قرار میدهند و قبل از اینکه زرد شود برداشته و در سایه قرار می‌دهند.

بعد از خشک شدنشان، آنها را در شیشه‌ها یا کیسه‌های پارچه‌ای (توربا) ریخته و در سرمای زمستان از آنها استفاده می‌کنند. اگر از بانوان اورموی دلیل این کار را بپرسی؛ همه متفق القول جواب می دهند که مزه سبزیهای زمستان و همچنین یخ زده به پای سبزیهای خشک شده و یا "تره قوروسو" نمی رسد.

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.