دانستنی ها

دانستنی های کامپیوتر/زندگی/جهان و ...

دانستنی ها

دانستنی های کامپیوتر/زندگی/جهان و ...

بازار داغ بازی های رایانه ای غیرمجاز در ارومیه

امروزه عوارض و پیامدهای فرهنگی و اخلاقی بازی‌های به‌اصطلاح فکری، اسباب‌بازی‌ها و به‌خصوص بازی‌های رایانه‌ای که هریک به نوعی به دنبال قهرمان سازی‌کاذب از شخصیت‌های غربی و الگوسازی نظام سرمایه‌داری و استحاله فرهنگی و تغییر سبک زندگی افراد جوامع و یا تبلیغ کالا و محصولات غربی هستند، به یکی از دغدغه‌های جدی مسئولین در کشورهای مختلف دنیا تبدیل شده است‌ به‌ گونه‌ای که برخی از کشورها با ایجاد محدودیت در واردات این‌گونه محصولات، با وسواس و دقت فوق‌العاده تلاش می کنند اما متاسفانه در کشورما میزان اقدامات صورت گرفته در این عرصه گویای آن است که اهمیت این موضوع همچنان مورد غفلت مسئولین ذیربط قرار دارد.

بطوریکه امام جمعه ارومیه بارها نسبت به این موضوع تذکر داده و گفته اند: امروزه بازی‌های رایانه ای غیرمجاز به وفور در ویدئو کلوپ‌ها و سی. دی فروشی‌های این استان به خصوص در شهر ارومیه دیده می‌شود این در حالی است که فروش برخی از این بازهای رایانه ای در کشورهایی همچون آمریکا، مالزی، روسیه و ژاپن ممنوع است.

اگرچه ممکن است برخی از افراد ساده‌لوح و خوش‌باور همانند سایر موارد، تهاجم دشمن در این بخش را نیز توهم توطئه تلقی کنند، اما واقعیت و تجارب کسب شده نشان می دهد آسیب های روانی و تربیتی تنها یک بخش از معظلات این بازی ها محسوب می شود.

حجت الاسلام سید مهدی قریشی در این باره می گوید: امروزه کودکان ما از بازی‌های غیرمجاز رایانه ای در فضای مجازی الگو می‌گیرند و با همین طرز فکر وارد زندگی و مباحث زناشویی می‌شوند که اثرات مخرب روحی و جسمی را به دنبال دارد و آینده جامعه را با مشکل مواجه می‌کند.

به گفته ایشان متاسفانه هیچ گونه برخوردی نیز در زمینه بازی‌های رایانه ای در این استان وجود ندارد و در برخی موارد با غفلت مسئولان این نمادها تبدیل به فرهنگ عمومی می‌شود که این امر، مقابله با این نمادهای منکر را در آینده مشکل تر می‌کند .

رییش شورای فرهنگ عمومی آذربایجان غربی در ادامه با بیان اینکه در این زمینه اقدامات سلبی و ایجابی موثری باید توسط همه نهادها و افراد موثر به ویژه خانواده ها انجام شود افزود: مدیران و مسئولان مرتبط نیز باید به اندازه توان خود و با احساس مسئولیت بیشتر وارد این عرصه شده و جلو گسترش بازی های رایانه های غیرمجاز و مخرب را بگیرند.

حجت الاسلام قریشی از نیروی انتظامی و دادگستری نیز خواست تا برای مبارزه با توزیع بازی های رایانه ای غیرمجاز و مخرب که مغایر با شئون فرهنگی و اجتماعی ما هستند، به صورت جدی اقداماتی را انجام دهند.

البته هر چند که اخیراً خبرهایی جسته و گریخته از سوی برخی مسئولان مبنی بر تلاش ها جهت محدود کردن ورود بازی های خارجی به بازار و جمع آوری آنها به گوش می رسد اما باید منتظر نشست و دید که این وعده ها و اقدامات چقدر عملی خواهد شد.

با این‌حال با توجه به هشدارهای گفته شده در خصوص آسیب های بازی های رایانه ای می توان از آنها به خطرناک‌ترین ابزا تشبیه کرد ابزاری که اینک همچون مواد مخدر، فکر و ذهن گروه زیادی از اقشار جامعه را معتاد کرده و همانند بمب‌های انتحاری در دستان کوچک و بزرگ در حال گردش است.

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.