دانستنی ها

دانستنی های کامپیوتر/زندگی/جهان و ...

دانستنی ها

دانستنی های کامپیوتر/زندگی/جهان و ...

آش دهن سوز "تدبیر و امید"/ آشپز و نخود اپرای عاشورا کیست؟!

رییس جمهور محترم بعنوان یک روحانی قائدتاً از مسائل و احکام شرعی اطلاع کافی دارند و انتظار میرود در چنین اموری توصیه های لازم را برسانند و اجازه ندهند با چنین اقداماتی راه برای آنهایی که تیشه بر دست در انتظار ضربه زدن به ریشه فرهنگ اسلامی هستند بازتر شود.

در سوره نور آیه ۳۴ آمده است: «وَ لا یُبْدینَ زینَتَهُنَّ إِلاَّ لِبُعُولَتِهِنَّ أَوْ آبائِهِنَّ أَوْ آباءِ بُعُولَتِهِنَّ أَوْ أَبْنائِهِن….»؛ و زینت و جمال خود را آشکار نسازند جز براى شوهران خود یا پدران یا پدران شوهر یا پسران خود …. بدون شک صدای زن مخصوصا با آواز و ناز، زینت او محسوب شده و در این آیه نهی شده از آشکار کردن آن برای نامحرمان.

با تمام این تفاسیر برگزاری اپرای عاشورا در تهران با خوانندگی زن در ماه محرم و هتک حرمت به امام حسین (ع) موضوعیست که باعث واکنش ملت ولایتمدار ایران شده است در جامعه اسلامی ایران که دین مبین اسلام بر آن حاکم است و احکام خاصی بر اعمال و رفتار تک تک افراد جامعه وجود دارد تخطی و بی توجهی به قوانین جامعه اسلامی و عمل بر خلاف آنها چه توجیهی می تواند داشته باشد؟

پس از روی کار آمدن دولت تدبیر و امید بارها شاهد خطاهایی در حوزه فرهنگ بوده و هستیم و متأسفانه پای حوزه فرهنگ در کشور با وجود هشدارها و بیانات مهمی که رهبر معظم انقلاب در رابطه با توجه مسئولین فرهنگی به حوزه فرهنگ بیان شده بارها لرزیده است.

این اولین بار نیست که شاهد حرمت شکنی ها و حمله به باورها و اعتقادات مسلمانان در جامعه اسلامی هستیم سالهای قبل نیز در حوزه فرهنگ با برگزاری کنسرتهای مسئله دار و  صدور مجوز برای خوانندگی زنان ناملایماتی در جامعه رخ داده است.

وزارت محترم فرهنگ و ارشاد اسلامی این بار با حرمت شکنی ماه محرم و صدور مجوز برای اجرای اپرای عاشورا که با خوانندگی زن همراه بوده مهر تأیید بر تحرکات ضد اسلامی خود را زده است.

شنیدن خبر برگزاری این کنسرت آنهم در ماه محرم الحرام و بی حرمتی به تاسوعا و عاشورای حسینی آنچنان همگان را متحیر کرده است که گویا عده ای در داخل کشور خود را عروسک بیگانگان کرده اند تا آنان را بخندانند.

آیا این اقدام مغایر با قوانین جامعه اسلامی، آنهم در ماه محرم جز بی حرمتی به بزرگ شهید امر به معروف و نهی از منکر حضرت اباعبداله الحسین هدفی ندارد و سنت شکنی نیست؟

آیا در ماهی که باید سعی شود با برگزاری برنامه ها و همایشها و مجالس روضه در جهت ترویج فرهنگ عاشورا و امر به معروف و نهی از منکر اقدام شود صدور مجوز جهت انجام عمل منکر چه توجیهی می تواند داشته باشد؟

امر به معروف و نهى از منکر یک واجب مهم اسلامى است که متاسفانه هم شناخت کافى در مورد آن وجود ندارد و هم به طور شایسته مورد توجه قرار نگرفته استحتى در جامعه اسلامى ما با این که قرآن و احکام در درجه اول اهمیت قرار دارند، باز هم این اصل مهم مورد کم مهرى و غفلت واقع شده است و توجه کافى بدان نشده است .

 رهبر معظم انقلاب اسلامى حضرت آیت الله خامنه اى (مدظله العالى) در این مورد بیانات مهمی را ایراد فرموده و در جلسات متعددى تک تک افراد جامعه را به این امر مهم و توجه به این واجب توصیه کرده اند.

انسان موجودى است اجتماعى که سرنوشتش با سرنوشت جامعه اى که در آن زندگى مى کند ارتباط دارد. سود و زیان کارهایى که از انسان سر مى زند هم به خود او باز مى گردد و هم جامعه را متاثر مى کند.

علاوه بر این اعمال دیگران هم در زندگى انسان خالى از تاثیر نیست از این رو انسان همان گونه که در اعمال و رفتار خود مسولیت دارد در برابر عملکرد افراد جامعه نیز مسئول است.

در بینش اسلامى یک فرد مسلمان باید پا به پاى نفس خود در جهت اصلاح دیگران بکوشد بى توجهى نسبت به اعمال و رفتار دیگران و سرنوشت دیگران در واقع بى اعتنایى به سرنوشت خویش است و اگر فساد و گناه و فحشا و منکر در جامعه شیوع یابد، آثار نامطلوب آن دامنگیر همه افراد خواهد شد و حتى مومنان و پارسیان نیز از شعله آن در امان نخواهند ماند.

امر به معروف و نى از منکر یک فریضه بزرگ الهى است که دیگر واجبات به وسیله آن تحقق پیدا مى کنند و در پرتو آن راه ها امن شده و کسب ها در مسیر حلال و مشروع قرار مى گیرد و حق از دشمنان باز پس گرفته مى شود و امور دین و دنیا قوام مى یابد.

اسلام از متعهدان خود مى خواهد که خود را در برابر جامعه متعهد بدانند و با مشاهده گناه و فساد ساکت نمانند و همواره دیگران را به خوبى امر کنند و از بدى ها باز دارند تاکیدات مکرر قرآن کریم در خصوص امر به معروف و نهى از منکر بیانگر اهمیتى است که اسلام براى سالم سازى محیط اجتماعى و مبارزه با مفاسد و عوامل گناه قائل است.

چند استفتاء:

سوال از مقام معظم رهبری:

آیا جایز است مردى غناى زن اجنبیه را به قصد لذت بردن از حلال خود گوش کند؟

پاسخ: گوش‌ دادن به غنا که عبارت است از ترجیع صدا به نحوى که طرب‏انگیز و مناسب با مجالس لهو و گناه باشد، مطلقاً حرام است.

سوال از آیت الله مکارم:

س: شنیدن صدای آواز زن برای مرد نامحرم چه حکمی دارد؟

ج: حرام است.

-س: آیا گوش دادن به موسیقی‌هایی که زنان می‌خوانند، ولی آرام هستند و مناسب مجالس فساد نیستند، هم اشکال دارد؟

ج: حرام است.

-س: خواندن سرود توسط زنان به صورت دست جمعی همراه با مردان اگر موجب مفسده نباشد، چه حکمى دارد؟

ج: اشکال دارد.

-س: به نام خدا و با عرض سلام آیا گوش کردن به ترانه خوانده شده توسط خواننده زن چنانچه آن خواننده پیر باشد، جایز است و همچنین آیا مصافحه کردن با آنان ایرادی دارد؟

ج: هر دو مورد حرام است.

-س: اجرای سرود توسط بانوان در مراسم اعیاد مذهبی چه حکمی دارد؟

ج: جایز نیست

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.