دانستنی ها

دانستنی های کامپیوتر/زندگی/جهان و ...

دانستنی ها

دانستنی های کامپیوتر/زندگی/جهان و ...

کلاهبرداری به روش پیامکی یا برقراری تماس های ناموفق

در کلاهبرداری به روش پیامکی یا برقراری تماس های ناموفق، مهاجمان (افراد سودجو) ابتدا اقدام به تماس با خط تلفن ثابت یا همراه اشخاص (قربانی) می‌کنند؛ این در حالی است که آن‌ها بعد از یک یا دو زنگ در کوتاهترین مدت زمانی ارتباط را قطع می‌کنند تا فرد نتواند به درخواست برقراری ارتباط تلفنی پاسخ دهد.

اکثر افراد مورد تهاجم با مشاهده تماس از دست رفته که حتی شماره آن را نمی‌شناسند اقدام به برقراری تماس با شماره شخص مهاجم می‌ کنند تا متوجه شوند چه کسی با آنها تماس گرفته است؛ در کنار ایجاد مزاحمت که این عمل در پی دارد، تماس ناموفق اولیه می‌تواند منجر به کلاهبرداری و ایجاد ضرر برای فرد قربانی شود.

نحوه کلاهبرداری به این شکل است که شماره ناشناخته‌ای که فرد مورد تهاجم مجدداً با آن تماس می‌گیرد ممکن است او را به یک شماره دیگر که در ازای برقراری تماس پول دریافت می‌کند و منجر به هزینه برای وی می‌شود، متصل نماید.

این زیان بدون اطلاع فرد قربانی وارد می‌شود. این گونه شماره‌ها هزینه ای را مانند شماره‌های 909 در پی دارد و بابت هر دقیقه مکالمه مبلغ قابل توجهی را به حساب فرد منظور می‌کند البته شماره‌های 909 به خاطر ارائه خدمات متنوعی که ارائه می‌دهند، هزینه ای برای تماس گیرنده لحاظ می‌کنند.

این در حالی است که در موضوع کلاهبرداری مطرح شده هیچ‌گونه خدماتی ارائه نمی‌شود و تنها شیوه اعمال هزینه شبیه به شماره‌های 909 است.

در حالت دیگر شماره‌ای که فرد قربانی با آن تماس می گیرد، شخص کلاهبردار از روی فریب اعلام می‌کند که وی برنده جایزه شده و به دنبال آن شماره دیگری را اعلام کرده که قربانی با آن تماس گرفته تا از نحوه و شرایط دریافت جایزه مطلع شود.

اما مهاجمان در مورد هزینه تماس برقراری چیزی را عنوان نمی‌کنند؛ در واقع شماره‌ای که جهت دریافت جایزه با آن ارتباط برقرار می‌شود از شماره‌های هزینه زا است و مبلغ زیادی را به حساب فرد قربانی منظور می‌کند و از این طریق منجر به ضرر مادی برای وی می‌شود.

در واقع بهانه بردن جایزه، حربه‌ای برای کلاهبرداری تلفنی است تا از این طریق مدت زمان بیشتری را جهت برقراری ارتباط با فرد قربانی برقرار کرده و مبلغ بیشتری را کلاهبرداری کند، در حالیکه اعلام بردن جایزه، فریبی بیش نبوده است.

نحوه اعمال کلاهبرداری پیامکی به این صورت است که یک پیامک از شماره‌های ناشناس برای فرد مورد تهاجم (قربانی) ارسال می‌شود اما مفهوم پیامک به گونه‌ای است که این تفکر را در فرد ایجاد می‌کند که این پیامک از طریق فرد آشنا و یا یک دوست ارسال شده و یا محتوای مطالبی است که وی را تحریک به پاسخگویی به پیامک می‌نماید.

در صورت پاسخ و ارسال مطلبی به اشخاص کلاهبردار می‌توان ایجاد هزینه در قالب درخواست‌های دریافت خدمات و یا کمک‌های مالی ناخواسته را برای فرد قربانی متصوّر شد؛ در حالی که قصد اصلی وی چیز دیگری بوده و از این بابت متضرر شده است.

نکات آمـــــوزشی :

مؤثرترین راه جهت پیشگیری از این نوع کلاهبرداری پاسخ ندادن و ارتباط نگرفتن با شماره‌های ناشناخته‌ای است که با شما تماس گرفته و یا پیامک ارسال کرده است.

پلیس فتا استان اردبیل از هموطنان درخواست می­کند در صورت مواجه با موارد مشکوک آن را از طریق سایت پلیس فتا به آدرس Cyberpolice.ir یا ایمیل : Ardebil_fata@police.ir و یا تلفن : 2183417-045 بخش تماس با ما گزارش کنند.                   

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.