دانستنی ها

دانستنی های کامپیوتر/زندگی/جهان و ...

دانستنی ها

دانستنی های کامپیوتر/زندگی/جهان و ...

یک میدان و یک دنیا حرف

شهر تاریخی و زیبای ارومیه، دارای چندین میدان مهم و قابل توجه است که یکی از مهمترین آنها "میدان ولایت‌ فقیه" (مرکز) نام دارد و به نوعی در مرکز شهر قرار دارد. میدانی مهم که اکثر مراسمات رسمی و راهپیمایی‌ها از این میدان شروع و یا به اینجا ختم می‌شود.

چند وقتی است که این میدان منتظر اجرای طرح‌هایی برای بهبود وضعیت و توسعه مناسب خود است. چرا که علاوه بر مهم بودن خود میدان، خیابانهای منتهی به آن نیز بسیار پر اهمیت و پر ترافیک هستند. حتی یکی از ورودی‌های اصلی بازار تاریخی شهر نیز در این میدان قرار دارد. همه اینها باعث می‌شود تا اهمیت میدان ولایت‌فقیه بسیار ارزشمند و قابل توجه‌تر جلوه کند.

در کنار همه اینها و همچنین با وجود اینکه چندین سال است، در رسانه‌های مختلف به معضلات این میدان پرداخته شده است، ولی همچنان اکثر معضلات در جای خود باقی هستند. چند مورد از آنها در ذیل آورده شده است که امیدواریم با نگاهی متفاوت به شهرمان، شهر مناسبی برای تردد شهروندان ارومیه‌ای و همچنین مسافران داخلی و خارجی داشته باشیم.

ایستگاه‌های اتوبوس

با وجود اینکه اکثر ایستگاه‌های اتوبوس در خیابان عطایی قرار دارد، چند ایستگاه مناطق مختلف در میدان ولایت فقیه قرار گرفته است. مناسب و یا نامناسب بودن جای ایستگاه‌ها به جای خود، ولی چرا در جایی که خانواده‌ای محترم از شهرمان می‌ایستند تا سوار اتوبوس شوند، برخی موارد رعایت و تأمین نمی‌شود.

در اطراف ایستگاهها وجود سطل‌های زباله، زباله‌های گوناگون و تجمع افرادی به بهانه‌های دلالی، فروش ابزارآلات در روی زمین، چاقوفروش ها و سیگار فروشهای سیار و انواع دست‌فروشها و دوره گردان و... چهره ناپسندی به ایستگاهها بخشیده است.

مغازه‌های اغذیه نامناسب

در اطراف میدان مغازه‌های متعدد وجود دارد که در برخی از آنها مغازه‌‌های اغذیه فروشی هستند که با وجود در دسترس و جلوی چشم بودن، بهداشت مناسبی ندارند. جای تعجب است که اگر یک نفر در محله‌ای دور دست اقدام به باز کردن مغازه اغذیه (از هر نوع) کند احتمال پلمپ کردن مغازه به خاطر رعایت نکردن بهداشت، زیاد است. حال چرا به این مغازه‌ها که در اطراف میدان، به خصوص در اطراف ورودی بازار فعالیت می‌کنند رسیدگی لازم نمی‌شود؟!

حتی در یکی-دو خیابان منتهی به این میدان نیز مغازه‌های مختلفی وجود دارد که قابل بازنگری هستند و لازم است تا مسئولین مربوطه با توجه و دقت بیشتری رسیدگی کنند.

لوازم قلیان و سیگار فروشی

این روزها همه‌مان شاهد آن هستیم که کارشناسان چقدر از معضلات مصرف قلیان و سیگار برایمان می‌گویند. حتی از طریق رسانه‌های مختلف گزارشات زیادی در این رابطه پخش شده است و جوانان این مرز و بوم را تهدید می‌کند. ولی رفته رفته تعداد مغازه‌های لوزام مصرف قلیان و سیگار در اطراف میدان رو به افزایش است. مدیریت مناسب برای باز نکردن هر مغازه‌ای در مرکز شهر بایستی در دستور کار مسئولین این حوزه باشد تا چهره شهرمان نازیبا نباشد و در کنار آن نیز شغل افراد نیز به خطر نیافتد و چنان باشد که فردی که چنین مغازه‌ای باز کرده، قبول کند با تغییر شغل و فروش لوازمی که برای جامعه مضر نیست وضعیت مالی‌اش به خطر نمی‌افتد.

خلاصه‌ اینکه لازم است تا هر مغازه‌ای در خیابان‌ها و میادین اصلی شهر باز نشود. چرا که با بودن مغازه‌هایی که ذکر شد خودمان به جوانانمان اینها را تبلیغ می‌کنیم و بعد می‌گوییم مصرفش ضرر دارد و فرهنگ‌سازی را فراموش می‌کنیم.

ترمینالی در قالب میدان

مدت زیادیست که در میدان ولایت فقیه افراد می‌ایستند که میدان ولایت فقیه را با ترمینال اشتباه گرفته‌اند. حال سوال اینجاست که آیا اینها مسافربران مجوزدار هستند یا اینکه مسافربری در اینجا آزاد است؟ درست است که خود مردم نیز نبایستی برای رفتن به بیرون شهر در هر جایی سوار ماشین‌های مجاز و غیرمجاز نشوند ولی این نیز دلیل نمی‌شود تا کسی به این معضل رسیدگی نکند!

در کنار این افرادی نیز هستند که با اتومبیل شخصی هر کجا که دلشان می‌خواهد می‌ایستند و منتظر مسافران درون شهری هستند.

دارو فروشان سیار

آری حتی در این میدان کسانی هستند که همه رقم دارویی را برای فروش دارند و آزادانه برخی از آنها را نیز روی کارتن یا چیزی شبیه آن گذاشته‌اند تا مشتری‌‌اش پیدا شود.

کاش با رسیدگی مناسب ریشه این افراد در همه جای کشور خشک شود تا اگر دارویی وجود دارد دست افراد متخلف از آنها کوتاه باشد. در کنار این نیز فروش داروهای غیرمجاز نیز جای خود دارد که بررسی و رسیدگی دقیق را می‌طلبد.

دوره‌گردان سیار و غیربومی

در کنار معضلات مختلف این میدان مهم، افرادی هستند که معلوم نیست از کجا آمده‌اند و در اینجا دوره گردی می‌کنند. بعضاً فروش عطر و ادکلن در ظاهر و فروش لوازم غیرمجاز در باطن کار اصلی برخی از این افراد است.

این افراد و افرادی دیگر در برخی مواقع در چمن دور میدان نیز اتراق می‌کنند و با این کار نیز باعث ناپسند دیدن خود میدان می‌شوند. میدانی که قبلاً محلی بود تا کسانی که به ارومیه می‌آیند جلوی مجسمه سه شهید بزرگ اسلام (قبلا نیز در مقابل کلمه الله) عکس یادگاری یگیرند.

این افراد چه کسانی هستند؟

در ورودی بازار و اطراف آن (بعضاٌ حرکت گردشی نیز دارند) افرادی هستند که کلماتی را دم‌گوشی به افراد مختلف (به خصوص جوانان) می‌گویند و می‌خواند چیزهایی را بفروشند که 100 درصد با قوانین شرعی و اخلاقی ما سازگار نیست.

البته تعدادشان نسبت به گذشته خیلی کم شده است ولی باز جا دارد تا مسئولین محترم با رسیدگی دوباره و دقیق ریشه اینها را نیز خشک کنند. ای کاش به جای این افراد کسانی بودند که با صدایی رسا و بلند کالاهایی را می‌فروختند که برای جوانان و در کل مردم این شهر مفید باشد و باعث بالا رفتن فرهنگ شهروندی شود.

رمالی و فالگیری

هر چند ساعت یکبار در روز، در اطراف میدان چند نفر دور هم جمع می‌شوند تا با جلب توجه افراد ساده لوح، با عناوینی همچون فالگیری و بخت آزمایی جیب شهروندان را خالی کنند. حال این افراد در روز روشن چگونه در این میدان ویا نزدیک آن بساط خود را پهن می‌کنند جای عجب دارد!!

لازم است تا خود مردم نیز با آگاهی بیشتر و داد توصیه‌های مناسب به جوانان و نوجوانان خود، در دام این افراد معلوم‌الحال نیافتند.

در پایان امیدواریم این نوشته کوتاه تلنگری باشد تا با دیدی مناسب به این میدان ارزشمند که مجسمه سه شهید بزرگوار اسلام نیز در آن قرار دارد و حتی نام این مکان نیز بسیار قابل احترام است، کمک کنیم تا چهره قابل پسندی را بدان بدهیم و شهروندان ارومیه‌ای براحتی و با آرامش از اینجا تردد کنند.

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.