دانستنی ها

دانستنی های کامپیوتر/زندگی/جهان و ...

دانستنی ها

دانستنی های کامپیوتر/زندگی/جهان و ...

فضای مجازی؛ آسیب ها و راهکارهای تربیتی والدین برای مدیریت آن

شبکه اینترنت به نوعی توانسته همه رسانه های نوین را در خود جای دهد.اینترنت به علت دارا بودن ویژگی ها ی خاصی مانند دسترسی به فضای مجازیسرگرمی و تفریحی ظرفیت بالای نگهداری اطلاعات، قابلیت استفاده گسترده از بایگانی های عظیم و غنی رسانه های متنی، صوتی، تصویری، تعامل دو سویه، تمرکز زدایی، چند رسانه ای بودن، جمع زدایی، عدم پایبندی به زمان و سرعت دسترسی به اطلاعات بدون کنترل، فرزندان رابیشتر از رسانه های دیگر به خود جلب کرده است.

این ابزار به خودی خود می تواند رقیبی برای والدین محسوب شده و فرزندان را از بسترهای تربیتی والدین جدا سازد.آنچه در این عصر برای والدین مهم است آشنایی با مبانی تربیت اسلامی و توجه به چالش های تربیتی این ابزار مدرن است.

1-چالش های دینی و مذهبی

فضای مجازی محلی است که همه افراد و گروه ها باگرایش های گوناگون و پیروان ادیان و مذاهب مختلف در آن حضور فعالی دارند و مطالب و عقاید خویش را در دسترس همگان می گذارند و در این میان فرزندان ما راکه در سن الگو گزینی و تاثیرپذیری هستند به سوی خویش جلب نموده و عقاید و نظرات مغایر دین و مذهب را به آنان تحمیل می کنند .آنان در ذهن فرزندان شبهه های معرفتی ایجاد می کنند و شخصیت ها و الگوهای دینی را در اذهان آنان مورد نقد و تشکیک قرار می دهندتا اعتماد نوجوانان ما را از آنان سلب کنند.

2- ترویج خرافه گرایی و عرفان های دروغین

یکی دیگر از تعالیم فضای نوپدید اینترنت ترویج خرافه گرایی است.پایگاه هایی با انتشار داستان ها و تصاویر ساختگی اذهان کودکان و نوجوانان را به مسائلی خرافی مشغول می کنند که مانع از درک واقعیت می شود.افراد نسبتا فراوانی روی اینترنت به فعالیت هایی همچون ادعاهای دروغین ارتباط با عوالم دیگر و جهان ماورا طبیعت و یافتن راه حل مشکلات انسان ها مشغول هستند و با پخش برخی مطالب فضایی مسموم را ایجاد نموده و باورهای غلطی را القا می کنند.

3- تاثیر پذیری از فرهنگ صهیونیزم

در عصر حاضر اینترنت از سوی صهیونیست ها بستری برای انتقال فرهنگ آنان تبدیل شده و برای تبلیغ اندیشه های صهیونیزم و مظلوم نمایی و برحق نشاندن رژیم اشغالگر قدس به کار گرفته می شود در این شبکه جهانی سعی میشود مدافعان سرزمین فلسطین تروریست قلمداد شده و اشغالگران قربانی خوانده شوند.

آنان یهودیت را منادی اخلاق و فرهنگ میخوانند و اعلام میکنند که تاسیس دولت اسرائیل زمینه بازگشت به سرزمین آفتاب مقدس را که یهود صدها سال پیش از آن جا بیرون رانده شده ،فراهم می سازد ،آنان چنین القا می کنند که تاسیس دولت اسرائیل تکمیل پیشگویی های کتاب مقدس وجوهر تمام کارها است.

4-جدایی از فرهنگ مهدویت و انتظار

دشمنان معنویت در فضای سایبر تمام توان خویش را به کار بسته اند تا فرهنگ مهدویت و انتظار و اعتقاد به وجود منجی به ویژه حضرت مهدی (عج) را کم رنگ ساخته و با طرح سوالات و شبهاتی ساختگی بر ذهن فرزندان ما تاثیر منفی گذاشته و عقاید و نظرات منحرف خویش را به آنان عرضه کنند تلاش این اندیشه های باطل بر آن است که با انتشار مطالب و فیلم های تخیلی ،نام حضرت مهدی (عج) را با خشونت و خونریزی و نا امنی مآنوس سازند و بر طبق اصل شرطی سازی در روان شناسی به فرزندان القا کنند که با شنیدن نام حضرت مهدی (عج) به یاد خشونت افتاده همواره از این شخص در هراس باشند.

5-گرایش به پورنوگرافی و مسائل جنسی

سوق دادن فرزندان به سمت پدیده پورنوگرافی و مسائل جنسی از دیگر ترفند های پایگاهای اینترنتی است که پدید آورنده مشکلات اخلاقی برای فرزندان ما می باشد. از جمله این مشکلات می توان به اختلال در خواب و بلوغ زودرس اشاره نمود .

هدف این پایگاه ها سست کردن بنیان خانواده ها و اشاعه فرهنگ فساد و فحشا درجامعه است ، زیرا این رهیافتی است که برای بر چیدن فرهنگ های اصیل دینی و اخلاقی شده است . اینان با پخش تصاویر،فیلم ها،داستان ها و مطا لب مستهجن قصد دارند فرزندان مارا به فساد اخلاقی کشانده ،آنان را به این پدیده معتاد سازند.

6-کاهش تاثیر پذیری اطفال از والدین

برخی پایگاه ها در اینترنت به فرزندان یاد می دهند که به نصایح و صحبت های والدین خویش اهمیت نداده و به بهانه های مختلف از جمله قدیمی بودن این سخنان و حضور در عصر فضای مجازی و دیجیتال در مقابل آنان بایستند . همچنین به نوجوانان آموزش می دهند که چگونه به اهداف خود دست یابند و به چیزی که می خواهند ،خارج از قواعد خانواده برسند . اینترنت به آنان تعلیم می دهد که چطور مطالبات خود را از پدر و مادر درخواست نمایند و از چه طریقی شانه از زیر بار خواسته های والدین خویش خالی کنند.

7-ترویج فرهنگ غربی و ایجاد بحران هویت

غرب با استفاده از فناوری وابزار نوین هنجارها و ارزش های خودرا بر جوامع دیگر تحمیل میکند که در صورت عدم هوشیاری فرهیختگان ممکن است جوامعی که به سوابق تاریخی خود توجه نکنند به واژپس ماندگی فرهنگی دچار شوند و ارزش ها و هنجار های اصیل و بومی آن جامعه اضمحلال و تغییریابد .

یکی دیگر از فرهنگ های ترویجی غرب که بر تربیت نسل امروز تاثیر گذار است مدگرایی غربی می باشد که طریقه پوشیده لباس آرایش مو وبه طور کلی آرایش ظاهر رابه شکل متنوع به ظهور رساندن است سرمایه داران و سود جویانی که بسیاری از صفحات وب را در دستان خود گرفته اند سعی دارند فرهنگ مد گرایی خویش را به فرزندان ما تحمیل نمایند و آنان را به سمت فرهنگ پوششی خود بکشانند آنان با انتشار تصاویر و فیلم های گوناگون فرزندان را به سمت مدهایی چون سبک شیطان پرستان و همجنس گرایان سوق می دهند و با ترویج فرهنگ برهنگی و نیمه برهنگیبر جذابیت های جنسی کار خویش می افزایند.

8-تشویق به هنجار شکنی اجتماعی

از دیگر آموزه های برخی از پایگاهها در اینترنت ، تشویق نوجوانان و جوانان به اعمالی بر خلاف هنجارهای جامعه است این مطالب فرزندان را به اعمال ضد هنجاری از جمله :دزدی آدم ربایی ،قتل، آشوب گری ، نشر اکاذ یب ویا مهمانی های شبانه تحریک می کند .پایگاه های مذکور حتی به آموزش خودکشی مبادرت ورزیده و راه های مختلف آن را تعلیم می دهند .

9-اعتیاد به اینترنت و باز ماندن از رشد علمی و جسمی

فضای اینترنت به لحاظ جذابیت های آن، ساعت ها فرزندان را به خود مشغول می سازد و موجبات سرگرمی آنان می شود، به این ترتیب کودکان و نوجوانان بسیاری به چنین محیطی علاقمند می شوند و سعی می کنند بیشتر وقت خویش را در مقابل رایانه و درون فضای سایبر بگذرانند که به تدریج اعتیاد پیدا می کنند.

10- دوست یابی های خطرناک اینترنتی

در اینتآرنت پایگاه های مختلف دوست یابی به چشم می خورد که فرزندان ما بدون اینکه آگاهی داشته باشند، جذب آنان شده و با افرادی که مشخص نیست چه کسی هستند از کجا هستند؟ خانواده آنها کیست، دارای چه عقاید و فرهنگی هستند و چند سال سن دارند، دوست می شوند و ممکن است تحت تأثیر قرار گرفته و به راههای انحرافی کشیده شوند.

یکی از مشکلات جدید کار در فضای اینترنتی، دوستی های مجازی یا علاقه مندی نوجوانان و جوانان از طریق اینترنت است که متأسفانه پس از دوست یابی و شکست در ارتباط و ملاقات به افسردگی کشیده شده و بعضاً دست به خودکشی می زنند. این دوستی های مجازی مشکلات فراوانی را برای خانواده ها به وجود آورده است. دوست یابی اینترنتی، فرهنگ دوست یابی بدون هویت و منطق را رواج می دهد و زمینه روابط نامشروع و خارج از ضوابط و عرف را فراهم می سازد؛ بدون آنکه والدین از شرایط آگاهی داشته باشند.

11- وظیفه والدین:

در برابر این تهدیدات والدین می توانند با نقش نظارتی خود مانع بسیاری از انحرافات شده و با انجام تمهیداتی مناسب، محیطی امن را در اینترنت برای فرزند خویش ایجاد کنند. این موضوع باید پذیرفته شود که در این عصر اتصال به اینترنت امری اجتناب ناپذیر است. پس والدین باید با مدیریت خویش بر کار فرزندان خود در دهکده اطلاعات نظارت کنند. مدیریت و نظارت والدین بر شبکه اینترنت راههای متعددی اعم از حضوری، فنی، تخصصی، تربیتی و ارشادی دارد که می توانند اعم از متخصصان امر، مشاوره های لازم را دریافت کنند.

سرهنگ حسن کوره بلاغی-رئیس پلیس فتای آذربایجان غربی

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.