دانستنی ها

دانستنی های کامپیوتر/زندگی/جهان و ...

دانستنی ها

دانستنی های کامپیوتر/زندگی/جهان و ...

آشپزی با کنجد

کنجد گیاهی است با دانه‌های روغنی و طبیعت گرم . این دانه‌های ریز و مفید به رنگ‌های سیاه، قهوه‌ای و سفید یافت می‌شود.

نوع سفید آن بهتر و در آشپزی و شیرینی‌پزی کاربرد بیشتری هم دارد. کنجد دارای انواع ویتامین‌های ضروری بدن مثل ویتامین B، B1، D، E و لیستین فراوان است. همچنین مواد مغذی چون کلسیم، منیزیم، روی، آهن، فسفر و منگنز دارد که در تامین سلامتی بدن نقش مهمی را ایفا می‌کنند.

کنجد کاهش‌دهنده فشارخون و ضد دردهای آرتروز و تقویت‌کننده مناسبی برای حافظه است. با مصرف یک قاشق کنجد خام آسیاب‌شده حدود 15 درصد کلسیم مورد نیاز بدن تامین می‌شود. این در حالی است که علاوه بر آن به زیبایی پوست ، مو و ناخن هم کمک کرده و باعث می‌شود موهای آسیب‌دیده در اثر رنگ کردن را ترمیم کرده و نرمی و شفافیت و لطافت را به موها برگرداند.

همچنین فیبر و مواد موجود در این دانه روغنی سبب تنظیم کلسترول و فشار خون و پیشگیری از بیماری‌های قلبی و گرفتگی رگ‌ها و مانع از درد‌های میگرنی می‌شود و نیز مقدار مسی که در کنجد است، در تهیه آنزیم ضدالتهاب و آنتی‌اکسیدانی برای رفع درد‌های آرتریت و روماتوئید مفید است .منیزیم کنجد هم در کاهش درد‌های اسپاسم و آسم و گرفتگی شرایین بسیار مفید و کلسیم موجود در این گیاه در پیشگیری از پوکی استخوان نافع است.

سعی کنید بیشتر در شب از کنجد و مواد کلسیم‌دار استفاده کنید تا کاملا جذب بدن شود. روغن کنجد از بهترین نوع روغن اشباع نشده است و کلسترول خون را متعادل می‌کند. وجود آهن در کنجد، کم‌خونی و فقر آهن را مرتفع کرده و برای افرادی که ممنوعیت مصرف گوشت و شیر دارند، کنجد و فرآورده‌های آن جایگزین مناسبی است. روغن کنجد نرم‌کننده روده و معده و آرامبخش بوده و سرفه‌های خشک و تنگی نفس را درمان می‌کند، ولی در اثر حرارت، خاصیت آن از بین می‌رود. روغن کنجد را طی فرآیندی، بدون حرارت تهیه می‌کنند. آن را آسیاب کرده و در آب می‌ریزند. پوست آن را جدا می‌کنند و بعد از صاف کردن، کنجد ته‌نشین شده را با کمی آب گرم، خمیر کرده و با فشار و بدون حرارت روغن آن را از تفاله جدا می‌کنند. این روغن تمام خواص موجود در کنجد را دارد و سرشار از کلسیم و پروتئین و مواد مغذی است. شما این روغن را روی سالاد بریزید یا با خرما و عسل میل نمایید و بدنتان را در مقابل بیماری‌ها مقاوم کنید. کنجد آسیاب شده همراه با عسل یک صبحانه کامل است و برای رشد و استحکام استخوان‌ها و پیشگیری از پوکی استخوان به همه توصیه می‌شود.

میزان کالری

مصرف یک قاشق کنجد آسیاب‌شده 45 کیلوکالری بدن را تامین می‌کند. سعی کنید کنجد را خام استفاده کنید. این امر باعث می‌شود سیستم خوددرمانی بدن فعال شده و نیاز بدن به مواد لازم تامین گردد.

بهترین روش نگهداری و مصرف کنجد:

کنجد را آسیاب کرده و با شکر مخلوط کنید و روی انواع کیک و شیرینی از آن استفاده کنید و می‌توانید روی پنیر بریزید و با یک لیوان شیر میل کنید. کنجد آسیاب‌شده را در شیشه در دار بریزید و در جای خنک و دور از نور نگهداری کنید.

ارده یکی از فرآورده‌های کنجد سفید است. با آسیاب کردن کنجد آن را نرم و روان می‌کنند و چون 75 درصد کنجد را روغن تشکیل داده شده، در نتیجه کنجد در روغن خودش غوطه‌ور شده و به صورت ارده ارائه می‌شود. ارده کنجد به همراه عسل یا خرمای صبحانه بسیار مغذی برای کودکان است و بسیار پرکالری و چاق‌کننده است، از این رو افرادی که اضافه وزن دارند و افراد دیابتی باید در خوردن ارده احتیاط کنند.

کلوچه کنجدی

مواد لازم: پودر بادام: 1.5 لیوان، عسل: نصف لیوان ، ارده: نصف لیوان ، روغن کنجد: 2 قاشق غذاخوری ، بکینگ پودر: یک قاشق مرباخوری ، کنجد: نصف لیوان ، وانیل یا هر نوع اسانس شیرینی، نمک: به مقدار لازم

طرز تهیه: ابتدا اسانس و پودر بادام، عسل، بکینگ‌پودر، ارده و روغن کنجد و نمک و کنجد را در یک ظرف بریزید و خوب مخلوط و خمیری منسجم و لطیف تهیه کنید. فر را از قبل گرم کنید. کف سینی فر را با کاغذ روغنی بپوشانید. از خمیر کلوچه، به اندازه یک نارنگی کوچک بردارید و آن را در دست گرد کنید و به شکل توپی کوچک درآورید و با فاصله در سینی فر بچینید و در طبقه وسط فر با حرارت 175 درجه سانتیگراد، به مدت 8 تا 10 دقیقه قرار دهید. بعد از خنک شدن از کاغذ جدا کنید و در ظرف دردار بگذارید تا کلوچه‌ها نرم و ترد باقی بمانند. این کلوچه‌ها را با یک لیوان شیر یا یک فنجان چای به‌عنوان میان‌وعده میل کنید.

مرغ‌کنجدی

مواد لازم: گوشت ران یا سینه مرغ بدون استخوان: 600 گرم، آرد ذرت: 2 قاشق غذاخوری، تخم‌مرغ: یک عدد ، روغن: به میزان لازم ، نمک و فلفل: به میزان لازم‌

مواد لازم سس مرغ کنجدی:

پیازچه ریز خرد شده: 2 قاشق غذاخوری، سس سویا: 3 قاشق غذاخوری ، شکر و سرکه: از هر کدام یک قاشق غذاخوری ، سیر رنده شده: یک قاشق مرباخوری، آب: یک قاشق ، نمک و فلفل و روغن: به میزان لازم ، زنجبیل رنده شده: یک قاشق مرباخوری ، روغن کنجد: 2 قاشق غذاخوری ، کنجد: نصف فنجان

طرز تهیه: ابتدا گوشت مرغ را به قطعه‌های منظم خرد کنید. تخم‌مرغ را به همراه نمک و فلفل در ظرفی بشکنید و گوشت مرغ را در آن ریخته و 10 تا 15 دقیقه آن را طعم‌دار نمایید. بعد روغن را در تابه بریزید و آنها را سرخ کنید. در این فاصله مواد سس را آماده کرده و زنجبیل و سیر را رنده کنید با آرد ذرت، سس سویا، روغن کنجد و کنجد آسیاب شده، آب، شکر و سرکه و 2 قاشق هم کنجد و فلفل مخلوط نمایید. وقتی گوشت‌ها سرخ شد، سس را روی آن بریزید و بلافاصله از روی حرارت بردارید و در ظرف مناسب بکشید و روی آن را با پیازچه‌های ریز خرد شده تزئین و با پلوزعفرانی میل کنید.

کوکوی‌ کنجد و سیب‌زمینی

مواد لازم: سیب‌زمینی: یک عدد ، پیاز: یک عدد ، تخم‌مرغ: 4 عدد، پودر سوخاری: 4 قاشق غذاخوری، کنجد: یک فنجان ، نمک و فلفل و زردچوبه و روغن: به میزان لازم ، جعفری خرد شده: 2 قاشق غذاخوری ، سیر: 2 حبه

طرز تهیه: سیب‌زمینی را به مدت 3 الی 5 دقیقه بجوشانید و آن را نیمه‌پز کنید. پیاز و سیر و سیب‌زمینی را رنده کنید و در یک ظرف گود بریزید. آرد سوخاری و نمک و فلفل و کنجد آسیاب شده و در نهایت تخم‌مرغ‌ها را به آن اضافه و همه مواد را مخلوط کنید. روغن را در ماهیتابه بریزید و آن را داغ کنید. مواد کوکو را یک جا در روغن ریخته و در ظرف را ببندید تا کوکو خودش را بگیرد و کاملا بسته و سرخ شود. بعد آن را برگردانید و طرف دیگر کوکو را هم سرخ کنید و برش بزنید و در دیس مناسب بچینید و اطراف آن را با چند برش لیمو، گوجه و زیتون تزئین کرده و میل نمایید.

کوفته مرغ و ارده

مواد لازم: مرغ بدون استخوان: 500 تا 600 گرم ، تخم مرغ: یک عدد، سیر رنده شده : 3 حبه ، نمک، فلفل سیاه یا قرمز: به میزان لازم ، پیاز: یک عدد ، ارده: 2 قاشق غذا خوری ، کنجد: نصف لیوان ، روغن: به میزان لازم

طرز تهیه: گوشت مرغ را به همراه سیر چرخ کنید و با ارده و نمک و فلفل مخلوط کنید و آن را ورز دهید. ارده مغذی و منسجم‌کننده خوبی برای کوفته مرغ و ماهی است. تخم‌مرغ را در ظرفی بشکنید و با چنگال به هم بزنید تا صاف و یکدست شود. روغن را در ظرف گودی بریزید و روی حرارت بگذارید. کنجد را در یک بشقاب بریزید و از مواد کوفته، به اندازه یک نارنگی کوچک بردارید و در دست آن را گرد و در تخم‌مرغ فرو کرده و بعد آن را در کنجد غلتانیده و در روغن فراوان سرخ کنید. بعد روی دستمال گذاشته تا روغن اضافی آنها کشیده شود و در ظرف مناسبی بگذارید و اطراف کوفته را با سبزیجات بخار پز شده و خیارشور تزئین و میل کنید.

نان تست کنجدی

مواد لازم: نان تست: یک بسته برای 4 نفر ، گوشت چرخ کرده مرغ یا ماهی: 200 گرم ، کنجد: نصف لیوان ، جعفری خرد شده: 2 قاشق غذاخوری، نمک و فلفل و روغن برای سرخ کردن: به میزان لازم

طرز تهیه: ابتدا گوشت ماهی یا مرغ چرخ کرده را با نمک و فلفل و جعفری در یک ظرف بریزید و خوب مخلوط کنید تا چسبندگی لازم را پیدا کند. بعد با یک قاشق از این خمیر، روی نان تست بمالید و روی آن را کنجد بپاشید. سعی کنید روی مواد را کاملا با کنجد پوشش دهید. روغن را در ماهیتابه بریزید و نان‌های تست آماده شده را در آن سرخ کنید و از گوشه آنها را به شکل مثلث برش بزنید و در ظرف مناسب چیده و با سس کچاپ یا مایونز تزئین کنید و میل نمایید. همچنین می‌توانید به جای سس از دو قاشق روغن کنجد استفاده کنید.

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.