دانستنی ها

دانستنی های کامپیوتر/زندگی/جهان و ...

دانستنی ها

دانستنی های کامپیوتر/زندگی/جهان و ...

دختر و پسر هیچ مزیتی نسبت به هم ندارند

با این که در قرن بیست‌و‌یکم هستیم و جامعه به سمت مدرنیته شدن پیش رفته و در حال تحول فکری هستیم و زنان هم نقش‌های اجتماعی مناسبی دارند، باز هم تفکرات غالبی، باعث شده ما هنوز شاهد وجود چنین تفکراتی باشیم.

دلیلش هم فرهنگ رفتاری و ارتباط سلطه گرایانه‌ای است که مرد نسبت به زن دارد. یعنی با این‌که زنان جامعه ما دارای نقش‌های متعدد اجتماعی هستند و از درآمد بالایی برخوردارند، بارها دیده شده که قدرت تصمیم‌گیری تمکن مالی خود را ندارند و مردان همچنان به‌عنوان یکه‌تازان قدرت و کنترل‌کننده به‌شمار می‌روند. همین امر باعث شده تفکرات سنتی و وابسته به فرهنگ همچنان به فاکتور رشد و مدرنیته برابری زن و مرد بچربد. این نگرش که پسر بهتر از دختر است، متاسفانه هنوز هم در برخی از جوامع ایران ـ حتی شهرها ـ مشاهده می‌شود. چنین نگرش‌هایی وابسته به فرهنگ هستند. وجود تفاوت در دیدگاه‌های مردم جامعه نسبت به جنس دختر و پسر، براساس اسطوره‌های فرهنگی، مقررات و رسومی است که از نیاکان به ارث رسیده و و در روانشناسی به آن «آرکی تایپ‌ها» گفته می‌شود. در واقع طبق آرکی تایپ‌ها، پیروی از قواعد و آداب گذشتگان بر مردان سیطره پیدا کرده و تولد فرزند پسر را براساس توضیحاتی که ارائه شد، نوعی افتخار و مزیت محسوب می‌کنند. چنین جوامعی تصور می‌کنند با تولد فرزند پسر، خوشبختی و بهروزی به خانواده روی می‌آورد. نبود محدودیت‌هایی مثل ورود و خروج به موقع، ارتباطات اجتماعی، ادامه تحصیل و... که خانواده برای فرزند دختر قرار می‌دهد، برای پسر این محدودیت ها وجود ندارد و به همین دلیل از داشتن فرزند پسر ابراز خوشحالی می‌کنند. آنها فکر می‌کنند داشتن پسر به معنای پیدا کردن رگ و ریشه و پشت است و نام خانوادگی‌شان جاودانه می‌ماند، در حالی‌که در مورد دختر این‌طور نیست. در اصطلاح عوامانه گفته می‌شود دختر مال مردم است و با شوهر کردن، یکی از اعضای خانواده کم می‌شود، ولی وقتی پسر زن می‌گیرد، یک فرد را به اعضای خانواده‌اش اضافه می‌کند. همین می‌شود مبنای قدرت و رواج یک باور اشتباه که در میان برخی از قومیت‌ها و خانواده‌های ایرانی وجود دارد. علت بعدی توانمندی‌های جسمی، مالی و... است که پسران دارند. خانواده‌های پسر دوست فکر می‌کنند پسر در آینده و با رسیدن به سنین بزرگسالی بار مالی خانواده را به دوش می‌کشد، اما دختر هزینه به خانواده تحمیل می‌کند؛ حتی اگر دختر در آینده نقش و شغل اجتماعی مناسبی داشته باشد. یک باور اشتباه دیگر این است که دختر برای هزینه کردن و محبت به خانواده‌اش نیازمند کسب اجازه شوهرش است و در کل محدودیت‌هایی دارد، اما برای پسر هیچ محدودیتی وجود ندارد. برای تغییر چنین افکاری، لازم است زمان زیادی صرف شود و در اولین قدم باید به خانواده‌هایی که هنوز هم قدرت غالب را در وجود پسر می‌ببینند گفت همه زندگی و نام و نشان و جاودانه ماندن نام خانوادگی در داشتن پسر خلاصه نمی‌شود و چه بسا دختران مفیدتر از پسران در میان خانواده و جامعه ظاهر شوند و حتی بیش از پسران حمایتگر باشند.

نظرات 1 + ارسال نظر
رضاکاشنده شنبه 24 بهمن 1394 ساعت 13:53

با عرض سلام و خسته نباشید
مطلب زیبای شماا در سایت باشگاه وبلاگ نویسان استان تهران بلاگتو منتشر شد. از این طریق از شما دعوت میگردد تا در ثبت نام در این سایت ضمن انتشار مطالب زیبای خود بازدید کننده وبلاگ خود را افزایش دهید

با سلام و عرض ادب خدمت جنابعالی
برایتان موفقیت توام با سر بلندی آرزومندم
ممنون از اینه از این سایت بازدید کردید متشکرم

امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.