دانستنی ها

دانستنی های کامپیوتر/زندگی/جهان و ...

دانستنی ها

دانستنی های کامپیوتر/زندگی/جهان و ...

از زمزمه های سفرهای نوروزی تا حوادث خطر آفرین در رانندگی

با نزدیک شدن به فروردین ماه و تعطیلات عید نوروز کم کم زمزمه های مسافرت های نوروزی نیز به گوش می رسد اما وقتی نام سفر می آید عواملی همچون وسیله نقلیه، جاده ، خطر در ذهن ها متبادر می گردد.

گفته می شود مسافرت در تعطیلات فروردین در خانواده‌های ایرانی به یک عادت تبدیل شده و همانطوریکه مشاهده می شود سفرهای نوروزی هر ساله با روند رو به رشدی در حال افزایش می باشد.

اما ماجرای کیفیت نامناسب جاده ها و غیر استاندارد بودن خودروها از مهم ترین عوامل ای است که متاسفانه باعث وقوع حوادث تلخی همچون تصادف در این ایام پرتردد می شود ، واژه‌ای آشنا که با شنیدنش ممکن است خاطرات بدی برایمان تداعی شود.

خاطراتی که هیچگاه نه می‌خواهیم به آن فکر کنیم و نه دیگر اتفاق بیفتد، اما به طور قطع می توان گفت غیر ممکن است در خانواده و یا اقوام هر شخصی رخ نداده و برای آنها آسیب مادی و یا جانی در پی نداشته باشد.

البته سرهنگ حسینی جانشین فرماندهی پلیس راه آذربایجان غربی از کاهش 6 درصدی آمار جانباختگان در 11 ماهه گذشته در این استان خبر داده است اما آمار386 نفر جانباختگان در اثر حوادث رانندگی نیز رقمی بسیار قابل تامل می باشد.

به هر حال با این وجود بازهم بسیاری از ما ایرانی ها زمانی که پشت فرمان می نشینیم، فارغ از اینکه لحظه ای این آمار را بخاطر آوریم انگار در مسابقه شرکت کرده ایم و به هر قیمتی که شده می خواهیم راه را از دیگری گرفته و با سبقت از سایر خودوروها پیشی بگیریم و اینجا است که با اقدام به این اعمال ناپسندانه گاها شاهد تصاویری از واژگونی و باقی‌مانده‌های اتومبیل‌های له و پرس شده و اجساد بی‌جانی که در کنار جاده ها می شویم تصاویری که به قدری درد آور است که حتی هر کسی دل دیدن آنها را ندارد، و این تصاویر حاصل همان یک لحظه غفلت یا نقص جاده‌ای و مشکلات دیگر می باشد.

بر همین اساس با نزدیک شدن به تعطیلات و نوروز 1395، روز گذشته ششمین جلسه ستاد اجرائی خدمات سفر استان آذربایجان غربی در ارومیه برگزار شد.

تقی کهوریان در این جلسه با اشاره به مطالعات طرح ساماندهی ایمنی حمل ونقل استان گفت: نتایج مطالعات کارشناسی، داده های مورد نیاز برای تدوین برنامه های جامع اجرایی است و باید با حساسیت ودقت بیشتری این مطالعات درکمیته تخصصی ای متشکل از کارشناسان خبره دستگاههای متولی در امر حمل ونقل و ایمنی بررسی و نظارت شود.

وی افزود:اقدامات زیربنایی وتکمیل زیرساختهای استان یکی از راهبرداری مدیریت ارشد استان است که درحوزه حمل و نقل و ایمنی نیزاین مطالعات درشناسایی اولویتها وتدوین برنامه های عملیاتی نقش بسزایی خواهد داشت.

معاون عمرانی استاندارکاهش تلفات جاده ای و افزایش ایمنی جاده ها از الویتهای مهم استان در حوزه حمل ونقل دانست و افزود:باشناسایی نقاط پرتصادف که در استان انجام گرفته است از سال آینده براساس اولویت بندی این نقاط کارهای اصلاحی و رفع ایرادات انجام خواهد گرفت.

کهوریان ادامه داد:با تحلیل دقیق عوامل حادثه ساز در حوزه حمل ونقل و برطرف کردن نارسایی ها و نواقصات در کاهش نقش عوامل حادثه ساز در وقوع تصادفات رانندگی موثر بوده واز خسارتهای جبران ناپذیر جلوگیری می کند.

مدیر راهداری اداره کل راه و شهرسازی آذربایجان غربی نیز در ادامه این جلسه گفت:در ماههای اخیر با مشارکت کارشناسان تمامی دستگاههای متولی در امر حمل ونقل و ایمنی 46 نقطه پرتصادف در محورهای ارتباطی برون شهری استان شناسایی شد که از سال آینده عملیات ساماندهی آنها آغاز می شود.

وی افزود: در حال حاظر کارهای فنی و اصلاحی در 14 نقطه دیگر از نقاط حادثه خیز در حال انجام است که سعی می شود تا پایان سال بخش عمده ای از این محل ها به اتمام برسد.

با این حال امیدواریم هم رانندگان در هنگام تردد از جاده‌های کشور بیشتر دقت کنند و هم مدیران بحث ایمنی راه‌ها و خودروها را مورد بازنگری قرار دهند تا شاید دیگر شاهد حوادث دلخراش تصادف در جاده ها نباشیم.

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.